Inschrijven voor de nieuwsbrief

Dé basis van een online marketingcampagne

Geplaatst op 18 maart 2020 in Nieuws

Een goed lopende marketingcampagne, dat willen we allemaal. Maar hoe zet je dat succesvol op? Hoe zorg je dat al je inspanningen effect hebben en het gewenste resultaat opleveren? Bij het opzetten van een online marketingcampagne komt meer kijken dan het simpelweg aanzetten van een advertentie, het schrijven van content of het rondsturen van een nieuwsbrief. 

Product- en Doelgroepbepaling

Stap 1 is een goede propositie. Breng de deze duidelijk in kaart. Een project starten voor een jonge doelgroep en dit vervolgens een oubollige naam geven is wachten op problemen. Denk dus bij het opstellen van de propositie goed na over de aansluiting met de gewenste doelgroep.

PxWxC

De basis van een goede online marketing strategie is samen te vatten in een simpele formule:

Propositie x Website x Campagne = optimaal resultaat

Stem deze drie onderdelen goed op elkaar en je doelgroep af. Wanneer elk van deze punten een score van 1, 2 of 3 punten krijgt, is het effect direct merkbaar. Hoe dat zit? Bij een optimale inrichting zijn er 3x3x3 =27 punten te scoren. Scoort 1 van de 3 onderdelen slechts een 2 dan rest slechts 2x3x3 = 18 punten. Het effect van een mismatch in één van de onderdelen van de online marketing strategie is dus essentieel.

See, Think, Do en Care

Om de online marketing strategie voor alle branches zo goed mogelijk in te vullen heeft Google een aantal jaren geleden het See, Think, Do, Care model (STDC-model) bedacht. Met dit model breng je in kaart wie de potentiële klant is, waar deze klant zich in het salestraject bevindt, hoe deze op de juiste plek en manier bereikt kan worden en met de juiste boodschap.

Door te werken met het STDC-model richt je een efficiënte sales-funnel in, waarbij de content die de doelgroep ziet, is afgestemd op de fase van zijn of haar klantreis. Daarnaast is de content die je in deze verschillende fases verspreid op elkaar afgestemd, waardoor de klant een zich prettig voelt bij een herkenbare tone of voice.

Het STDC-model bestaat uit vier duidelijk gedefinieerde fases die elke uiteindelijke elke klant doorloopt in zijn of haar eigen tempo. 

See fase
De potentiële klant is zich nog niet bewust van een behoefte. Wijs de potentiële klant daarom juist nu op deze behoefte. Benadruk de USP’s. In deze fase wil je gezien worden. 

Think fase
In deze klantfase is je doelgroep bekend met je product of dienst en maakt hij/zijn een mentale shortlist met afwegingen. Nu is het belangrijk om duidelijk te maken aan de klant waarom er juist voor jouw product gekozen moet worden. 

Do fase
Goed bezig! Je klant heeft duidelijke interesse en staat op het punt om de aankoop te doen. Het is in deze fase van cruciaal belang om de brug tussen de aankoopbeslissing en de voltooiing zo makkelijk mogelijk te maken. Denk bij dit vastgoed-voorbeeld aan de mogelijkheid tot inschrijven en het  eenvoudig versturen van een inschrijfformulier. Vergeet niet het vervolgtraject. Zorg ook voor een prettige communicatie richting het verkoopgesprek en een zorgeloos traject naar de uiteindelijke handtekening.

Care fase
De verkoop is rond en de Champagnekurken vliegen in het rond. Vergeet in deze fase niet om je klant verder te begeleiden. Ze hebben namelijk nog een behoorlijke periode voor de boeg die overbrugt moet worden tot de verhuizing. Ook daarna is de communicatie vanuit de projectontwikkelaar erg belangrijk voor hem. Als een klant zich gehoord voelt en prettig begeleid, wordt hij een ambassadeur van je dienstverlening. En daarmee is je klant een waardevol onderdeel geworden van je marketingmix.

Invulling campagnes

Maak het STDC-model concreet met afgestemde content voor de verschillende kanalen en fases van je doelgroep. Het is het uitgangspunt van al je communicatie op social media, blogs, advertenties, nieuwsbrieven en landingspagina’s. Hierdoor wordt de kans op een vervolgstap in de salestrechter of het behalen van een (micro)conversie zo groot mogelijk.

Optimaal campagneresultaat

Voor Eiland Oostenburg leverde een optimaal ingerichte campagne volgens het STDC-model de volgende resultaten op: 

  • Interactieratio bij Social kanalen meer dan 60%
  • De doorstroming vanuit de gebieds website naar de individuele projectsites is 60% van het verwijzend verkeer 
  • Op de projectsites is gemiddeld 60-80% van het totale verkeer afkomstig vanuit Radyus’ advertenties 
  • Radyus levert 40-60% van de rechtstreekse conversies

Nieuwsgierig naar deze manier van werken? Dan ben je klaar voor de volgende stap. Do! Laat je gegevens achter voor meer informatie. We take care of you!

Bel me!


Delen:
Terug naar het overzicht
Inschrijven nieuwsbrief

Elke maand een update

Meld je aan voor de nieuwsbrief