Inschrijven voor de nieuwsbrief

5 tijdloze SEO tips

Geplaatst op 14 april 2021

‘Hoe komen we hoger in Google?’ Met het steeds groter wordende belang van online zichtbaarheid borrelt bij menig organisatie regelmatig deze vraag op. Wanneer hier vervolgens naar gekeken wordt, beland je vaak in een onoverzichtelijk bos van onduidelijkheden en technische termen. Hierdoor laat je het er vaak maar weer bij zitten en verandert er uiteindelijk niets. Toch zijn er een aantal hele gemakkelijke tips en trucs, die geen diepgaande technische (SEO)kennis vereisen. Hieronder geven we je dan ook graag een aantal SEO tips, die niet alleen gemakkelijk door te voeren zijn, maar er ook nog eens voor zorgen dat je hoger in de organische zoekresultaten komt.

Klein, kleiner, kleinst

Een van de meest voorkomende problemen bij websites is de laadsnelheid. Niemand heeft zin om ergens lang op te wachten, al helemaal niet op internet. Bezoekers vellen hun eerste oordeel over een website in de eerste halve seconde. Wanneer men 10 seconden moet wachten tot de website überhaupt geladen is, heeft dit logischerwijs geen positief effect op deze beoordeling. De meest voorkomende fout die zorgt voor een te lange laadtijd, is het gebruik van te grote afbeeldingen. De gemiddelde camera (en zelfs smartphone) kan tegenwoordig foto’s maken van dermate hoge kwaliteit dat de bestandsgrootte van één foto tussen de 5 en 20 MB kan liggen. Wanneer je meerdere van deze foto’s klakkeloos op de website zet, zorgt dit onherroepelijk voor een grote hoeveelheid data die moet worden ingeladen. Het is dan ook heel erg aan te raden om foto’s te verkleinen tot een paar honderd KB. Dit kan bijvoorbeeld door het verkleinen van het origineel, of het opslaan als een ander bestandstype: .jpg in plaats van .bmp. In veel gevallen kan hiermee de laadsnelheid met meer dan 70% verkort worden.

2. Voor wie maak je je website?

Bij het uitvoeren van SEO optimalisaties, kijken de meeste bedrijven naar aanpassingen die verschillende SEO-tools aangeven om indexatie van de website zo makkelijk mogelijk maken. De laatste jaren zien we bij de zoekmachines echter grote sprongen op het gebied van ‘begrip’ van de bezoekers van websites. Het leren lezen van goed gedrag van een bezoeker – wat leidt tot conversie – wordt dan ook steeds meer beloond. In plaats van het spammen met vastgestelde zoekwoorden of instellen van de meta-titels. Optimaliseer dan ook niet voor de zoekmachine, maar zorg dat je bij het doorvoeren van SEO optimalisaties altijd de uiteindelijke gebruiker in je achterhoofd hebt. Het goede surfgedrag dat hieruit volgt, wordt opgemerkt door de zoekmachine en zorgt uiteindelijk voor een betere positie in de zoekresultaten.

3. Content is king

In de afgelopen jaren is SEO behoorlijk geëvolueerd. Waar we enkele jaren geleden een behoorlijk gelijkmatige verdeling hadden tussen techniek, content en linkbuilding, is dit tegenwoordig behoorlijk naar één kant gekanteld. Door het wegnemen van waarde van de startpagina’s, is de kwaliteit van de links bij linkbuilding veel belangrijker geworden. Kwaliteit behaal je het makkelijkste door goed deelbare content op de website te hebben. Deze interessante content die antwoord geeft op de vragen die een (potentiële) klant heeft, kan vaak goed verspreid worden onder relevante branchewebsites. Daarmee zorg je voor een sterk linkprofiel. Qua techniek zijn een aantal van de softere aspecten tegenwoordig opgenomen onder CRO, waarbij de focus meer ligt op de User Interface en User Experience. Dit heeft ervoor gezorgd dat de waarde van goede en relevante content voor de bezoeker en branche gerelateerde websites, een heel stuk zwaarder is gaan wegen.

4. Check en dubbelcheck

Wanneer je begint met SEO is het van belang om een goede nulmeting te doen. Deze nulmeting zorgt ervoor dat je duidelijk in kaart hebt wat de sterke en zwakke punten van de website zijn. De zwakke punten worden als actiepunt opgeschreven. Deze actiepunten kun je vervolgens rangschikken op basis van twee criteria:

  •  allereerst hoe moeilijk het actiepunt op te pakken is en
  •  ten tweede hoeveel effect het oplossen van een actiepunt heeft op de totaalscore.

Zo kun je het ‘laaghangend fruit’ plukken om zo snel en makkelijk mogelijk de meeste vooruitgang te boeken. Wanneer je langere tijd bezig bent met het aanpakken van de lijst met actiepunten, is het verder van belang om regelmatig te controleren wat de vooruitgang is. Zowel voor de nulmeting als voor de tussentijdse checks, zijn verschillende tools beschikbaar. Seomoz, Google Search Console en Screaming Frog, zijn enkele voorbeelden daarvan.

5. User experience

Naast SEO is het tegenwoordig net zo belangrijk om te kijken naar het gebruiksgemak van de website. Dit gebeurt door middel van CRO. Vroeger was dit een onderdeel van SEO, dat raakvlakken had met zowel techniek als content. Doordat het belang van een goede gebruikerservaring steeds groter is geworden en de mogelijkheden voor testen en doormeten van het bezoekersgedrag steeds beter toegankelijk zijn geworden, is dit aspect uitgegroeid tot een eigen specialisatie. Hierbij wordt de klantreis binnen de website geoptimaliseerd om een zo hoog mogelijke conversieratio te behalen. Daarnaast zorgt deze geoptimaliseerde klantreis door het gebruiksgemak ook indirect voor een hogere organische ranking.

Conclusie

Al met al zijn er met de bovengenoemde 5 tips genoeg mogelijkheden om snel grote stappen te maken naar een betere ranking in de organische zoekresultaten van Google. Veel belangrijker is echter, dat door het toepassen hiervan de klant een veel fijnere klantreis beleeft en de kans op een uiteindelijke (herhaal)aankoop een stuk groter wordt.

Ben jij benieuwd naar de huidige status van jouw website op het gebied van SEO en/of CRO? Neem dan vrijblijvend contact op met één van onze specialisten en we kijken graag wat we voor je kunnen doen.

Delen:
Terug naar het overzicht
Inschrijven nieuwsbrief

Elke maand een update

Meld je aan voor de nieuwsbrief