Inschrijven voor de nieuwsbrief

Canvas Advertenties

Geplaatst op 24 maart 2016

Heel stilletjes heeft de grote vriendelijke blauwe reus een nieuw speeltje gelanceerd: Canvas. Grote merken als Coca-Cola, BMW en Burberry hadden in het najaar de primeur, maar sinds deze maand zijn ook wij Canvas aan het testen. Canvas biedt hele mooie nieuwe mogelijkheden waar we blij van worden, maar is het een gamechanger?

Cooool, maar wat is het?

Na het klikken op een ‘traditionele’ Facebookadvertentie word je direct doorgestuurd naar een (externe) website. In veel gevallen jouw eigen specifieke landingspagina. Bij Canvas zit er nu een stap tussen. Een fullscreen-stap welteverstaan, want Canvas zijn interactieve advertenties die het gehele scherm van je smartphone vullen. Het zijn eigenlijk complete mini-websites binnen Facebook met mogelijkheden voor slideshows, video, 360 graden content en een scrolbare interface. Uiteraard inclusief mooie opgemaakte teksten, een titelkop en een opvallende button voor de call-to-action.

facebook canvas

Voor- en nadelen

We zijn echter kritisch. Niet alle gebruikers zitten te wachten op een fullscreen-ervaring. Het is daarom simpelweg niet voor alle doeleinden geschikt. En nog belangrijker, adverteren moet resultaat opleveren. Realiseren we hetzelfde aantal conversies, advertentievertoningen en klikken in vergelijking tot advertenties zonder Canvas? De komende tijd gaan we daarom testen, testen en testen.

Toch is Canvas heel gaaf. Je kan op een unieke manier je verhaal vertellen. Vooral door gebruik te maken van de interactieve mogelijkheden en technische foefjes. Zo kan je de gebruiker laten tikken, scrollen of swipen, maar nog veel leuker is het inzetten van de gyroscoop. Je advertentie kan dan reageren op het kantelen of bewegen van de telefoon!

Canvas maakt gebruikt van de technologie en backend van Facebook. Een groot voordeel hiervan is dat je website/advertentie razendsnel wordt geladen! Een ander voordeel is een perfecte mobiele optimalisatie. Op desktop (de ouderwetse pc 😉 ) zal je deze advertenties daarom ook niet zien, alleen in de Android en iOS apps.

Facebooks antwoord op de mobiele shift?

Meer en meer zien we bij Radyus dat de “moments that matter” mobiel plaatsvinden. De transitie naar mobile is al een aantal jaren gaande, maar de laatste maanden gaat het heel hard. In de customer journey wordt de rol van mobile groter en groter. We zetten steeds meer mobiele advertentievormen in (zoals hyperlocal mobile ads) en het advertentiebudget van mobiel overstijgt bij ons inmiddels het budget van desktop.

Facebook heeft deze ontwikkeling helaas lang genegeerd. Tot 2012 hadden ze geen mobiele (advertentie) strategie. Gelukkig hebben ze de afgelopen jaren het licht gezien. De eerste ontwikkelingen waren de speciaal voor de smartphone geoptimaliseerde advertenties (beknopter en touchscreen-vriendelijk). Een recente ontwikkeling zijn de Leadadvertenties.

Hoewel het geen gamechanger lijkt te worden zijn Canvas advertenties wel Facebooks ‘definitieve’ antwoord op de mobiele shift. En daarom zeer interessant om in te zetten in je online campagne! Vooral nú, want met dit fonkelnieuwe formaat val je extra op als adverteerder…

Meer weten? Bel ons gerust!

Delen:
Terug naar het overzicht
Inschrijven nieuwsbrief

Elke maand een update

Meld je aan voor de nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.