Inschrijven voor de nieuwsbrief

De psychologie achter zoekgedrag – zo win je december en januari

Geplaatst op 23 December 2025

Als vastgoedontwikkelaar of makelaar herken je het patroon: een december-dip in vastgoed-gerelateerde zoektermen op Google als “huis kopen”, “woning kopen”, “nieuwbouw kopen” en “hypotheek afsluiten” – gevolgd door een piek aan het begin van het jaar. Het aanbod op de huizenmarkt beweegt daarin mee. Zo zie je dat er in december gemiddeld 37% minder huizen te koop staan dan in januari.

We weten dát het gebeurt — maar weten we ook waarom? Want pas als je begrijpt waarom een koper wanneer zoekt, kan je je marketingbudget optimaal op het juiste moment inzetten.

De emotie achter pieken en dalen.

Wat verklaart nu die terugval in december? En waarom springt het weer omhoog in januari? Het komt grotendeels door emotie. Wat speelt er bij de koper? Welke factoren hebben invloed op de financiële zekerheid en emotionele drang om een nieuw huis te zoeken?

December: de emotioneel dure maand

  • Feestdagen en focus elders: In december zijn veel mensen druk bezig met de feestdagen. De aandacht gaat uit naar familie, vakantie en afsluiting van het jaar. Verhuisplannen zijn geen hoge prioriteit te midden van alle andere drukte.
  • Eindejaarsfinanciën: December is naast een drukke ook een dure maand. In Nederland geven wij zo’n gemiddeld 620 euro uit aan cadeaus, versiering en eten. Vergeleken met een huis stelt het niks voor, maar toch voelen mensen het in de portemonnee. Dit heeft een onderbewust effect op bereidheid om naar grote kostenposten zoals een nieuw huis te kijken.

Daarnaast is het tegenwoordig ook een zelfvervullende voorspelling geworden. Kopers zoeken minder, waardoor makelaars minder te koop zetten, waardoor er weer minder aanbod is om op te zoeken.

Januari: de frisse financiële start:

  • New year, new me, new home: Psychologisch werkt de jaarwisseling als een reset. Er zijn goede voornemens, gevolgd door concrete plannen om te gaan verhuizen. De langere dagen en het vooruitzicht van de lente zetten kopers bovendien in een optimistischere stemming.
  • Verbeterde koopkracht in januari: Niet te vergeten: bij veel Nederlanders is rond de jaarwisseling een extra salaris of dertiende maand uitgekeerd. Dat extraatje op de bankrekening kan het vertrouwen geven om weer actief te gaan zoeken naar een huis of om eindelijk die hypotheekgesprekken te starten.

Deze combinatie van factoren maakt dat de huizenmarkt – zowel offline als online – een winterslaap houdt in december en ontwaakt in januari.

Maar, december en januari zijn niet de enige maanden waarop koopgedrag te voorspellen valt.

Verwachte zoekpatronen in 2026

Door terug te kijken naar verleden jaren, zie je al gauw dat sommige maanden of seizoenen het beter doen dan andere. Je kan er vanuit gaan dat deze patronen in zekere mate aanhouden in 2026. Uit historische data blijkt dat deze momenten telkens weer terugkomen:

  • De Lentepiek: In het voorjaar schiet de activiteit omhoog. Dit is de klassieke “lentesprong”, wanneer projecten er niet meer “grauw” bijstaan en kopers de nieuwe zon in hun portemonnee voelen.
  • De Augustuspiek: Zodra de bouwvak en zomervakanties voorbij zijn, veert de markt krachtig op. Tussen augustus en september zien we steevast een enorme toename in zoekgerelateerde woorden rondom huizen kopen.

Kortom…

Kortom, koperspsychologie is terug te zien in de Google resultaten. Het is meetbaar – en als iets meetbaar is, kan je je erop voorbereiden. Daarom houden we bij Radyus Google Analytics al jaren nauwlettend in de gaten. Zo weten wij van tevoren wanneer we moeten beginnen met het bijsturen van campagnes. Met deze voorkennis optimaliseren we gerichter – en halen we maximaal rendement uit het marketingbudget.

Deel:
Terug naar het overzicht
Inschrijven nieuwsbrief

Elke maand een update

Meld je aan voor de nieuwsbrief

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.