Inschrijven voor de nieuwsbrief

Van 1.000 e-mailadressen naar 10.000 kopers

Geplaatst op 28 oktober 2015 in Nieuws

Wil je nóg meer uit je huidige e-mailbestand halen? En eenvoudig nieuwe klanten vinden? Meld je dan aan voor het gratis Webinar op 18 november. In slechts 30 minuten vertellen Arjan en Remco je alles over de laatste ontwikkelingen op het gebied van aangepaste en vergelijkbare doelgroepen. We zullen het voornamelijk hebben over Google’s nieuwe krachtige tool Customer Match, maar ook een baanbrekende ontwikkeling van Facebook laten we niet ongemoeid.

Aangepaste wat?

Een aangepaste doelgroep bestaat uit profielen matchend met e-mailadressen uit je eigen (CRM) database, uit je Facebookfans of uit een remarketinglijst. Het beestje heeft alleen vele namen. Op Facebook is het bekend als Custom Audiences en op Twitter als Tailored Audiences. In navolging van Facebook en Twitter komt nu dus ook advertentiereus Google (eindelijk) met een tool om advertenties te gaan targeten op aangepaste doelgroepen: Customer Match.

Vergelijkbare wat?

Een vergelijkbare doelgroep (Lookalikes op Facebook) kunnen we aanmaken op basis van de aangepaste doelgroep. Zoals de naam al doet vermoeden laten we Facebook, Google of Twitter zoeken naar vergelijkbare profielen op basis van locatie, interesses, zoekgedrag, surfgedrag en demografische gegevens. We vinden dan eigenlijk ‘klonen’ van je huidige klanten. Je kan waarschijnlijk wel inbeelden welke voordelen dit met zich meebrengt…

Google’s Customer Match

In AdWords kunnen we nu met Customer Match e-maillijsten bestaande uit minimaal 1.000 tot maximaal 500.000 adressen importeren. Vervolgens kunnen we de matchende personen bereiken via het netwerk van Google (YouTube, Chrome, Gmail). Dit is natuurlijk super, want we willen klanten in elke fase van de Customer Journey kunnen bereiken. In de koopfase, maar ook daarvoor en daarna. Die mogelijkheid biedt Customer Match bij uitstek. We kunnen op zeer specifieke momenten zeer gerichte advertenties tonen. Ook heel handig is de optie om mensen juist uit te sluiten voor bepaalde campagnes. Start je bijvoorbeeld een kortingsactie voor nieuwe klanten, dan kunnen we bestaande klanten uitsluiten.

Restricted Area?

Daarnaast biedt Customer Match toegang tot een grijs gebied. Een gebied dat hoogstwaarschijnlijk door een alerte waakhond van de Europese Unie in de nabije toekomst tot een restricted area wordt verklaard. Wat is namelijk het geval? Google kan niet controleren of de adressen die je hebt gebruikt niet rechtstreeks door jou zijn verzameld. Zeker omdat de lijsten gecodeerd geüpload worden. Het is dus mogelijk om adressen te kopen (of gokken) en die te koppelen aan jouw advertenties op het Google netwerk. Ook mensen die zich hebben uitgeschreven voor de nieuwsbrief kan je op deze manier opnieuw bereiken. Of personen bereiken die geen toestemming voor e-mail hebben gegeven.

Nieuwe klanten met Customer Match Similar Audience

Waar het echt leuk wordt is via de optie Customer Match’s Similar Audience. Google gaat dan op zoek naar profielen die lijken (similar) op de profielen in je e-maillijst. Het is een krachtige tool als je op zoek bent naar nieuwe klanten, want hoe kan je dat beter doen dan door je te richten op mensen die vergelijkbaar zijn met je huidige klanten? Van 1.000 e-mailadressen naar 10.000 kopers: het kan met een goed ingerichte Similar Audience campagne!

 

Facebook Brand Awareness Optimization

Acht kilometer noordelijker in Silicon Valley zitten ze ook niet stil. Met Brand Awareness Optimization heeft Facebook een hele leuke update aangekondigd. De tool helpt ons om een doelgroep te vinden waarvan de kans groot is dat ze een bepaalde advertentie herinneren. Dit is natuurlijk reuze interessant. Je bent dan top-of-mind bij een aankoopmoment.

Hoe bepalen ze dat dan? Facebook kan zien hoe lang iemand een advertentie in beeld heeft. Kijkt iemand langer naar een advertentie (in vergelijking met eerdere sessies), dan is het volgens Facebook heel waarschijnlijk dat deze persoon de advertentie goed herinnert. Met behulp van Brand Awareness Optimization kunnen we deze groep selecteren en daar vervolgens een vergelijkbare doelgroep (Lookalike Audience) van maken. We hebben dan eigenlijk een doelgroep te pakken waar de kans bijzonder groot bij is dat ze je herinneren bij een aankoopmoment. Een fantastische zet van Facebook!

Meld je aan voor het GRATIS webinar!

Nieuwsgierig geworden naar alle (laatste) mogelijkheden op het gebied van aangepaste en vergelijkbare doelgroepen? Wil je ook van 1.000 e-mailadressen naar 10.000 kopers? Meld je dan vooral aan voor het Webinar op 18 november. We beginnen om 11uur en in slechts 30 minuten vertellen Arjan en Remco alles wat je moet weten.

Delen:
Terug naar het overzicht
Inschrijven nieuwsbrief

Elke maand een update

Meld je aan voor de nieuwsbrief