Inschrijven voor de nieuwsbrief

Sluishuis – Van uitdaging naar succes: hoe Radyus Marketing een uniek woonproject verkocht

Geplaatst op 6 juni 2024

RADYUS VERZORGT CAMPAGNE VOOR WOONGEBOUW VAN HET JAAR 2022

Sluishuis is dé nieuwe woonervaring op het IJ in Amsterdam. De appartementen boven het IJ creëren een buitengewone woonervaring op en aan het water. Niet lang na de oplevering roept Architectenweb – het Nederlandse platform voor architecten – Sluishuis uit tot Woongebouw van het jaar. Enkele weken later wint Sluishuis ook de Best Architecture Multiple Residence tijdens de International Property Awards in Londen.  

VORM en BESIX RED bundelen hun krachten

Het verhaal van Sluishuis begint in 2016. Voor het ontwerp van dit unieke gebouw bundelen VORM en BESIX RED hun krachten met de architectenbureaus Bjarke Ingels Group (BIG) uit Denemarken en het Nederlandse Barcode Architects. De gemeente Amsterdam is onder de indruk van het ontwerp en roept de combinatie uit tot winnaar van de kwaliteitstender. 

Marie-Fleur Vandenabeele van BESIX RED en Caroline Samson van VORM worden samen verantwoordelijk voor de verkoop van de 73 koopappartementen en 34 ligplaatsen.

De verkoop was wel een uitdaging, want het is geen simpel project om te begrijpen.

Uitdagingen bij de verkoop

‘De verkoop was wel een uitdaging, want het is geen simpel project om te begrijpen.’ Blikt Marie-Fleur terug. ‘Het gebouw kent veel verschillende appartementstypes. Voor geïnteresseerden was het bijvoorbeeld niet eenvoudig om te begrijpen hoe een appartement ligt ten opzichte van de zon. Daarnaast bevinden de woningen zich in een hoger prijssegment: tot 1,4 miljoen euro, wat zorgt voor een kleinere doelgroep.’ Caroline vult aan: ‘Ja en mensen die een appartement zoeken in Amsterdam, moeten eerst IJburg als locatie overwegen. Niet iedereen weet hoe leuk het is om op IJburg te wonen. Ook de verkoop van de ligplaatsen -vanaf 272.495 euro- ging later pas lopen. Want je koopt een ligplaats als je zeker weet dat je een vergunning krijgt voor je woonboot. En daarvoor moet eerst het concept van je schip helemaal goedgekeurd worden. Dat is een langlopende aanvraagprocedure en een tijdrovend traject.’ 

Samenwerking met Radyus

Om de verkoop te stimuleren wordt Radyus ingezet. Marie-Fleur: ‘VORM werkte al samen met Fundament, die Radyus aan ons voorstelde. Terugkijkend staan we heel positief tegenover de samenwerking. De communicatie verliep vlot. We kregen regelmatig een voortgangsrapport en als we daar vragen over hadden kregen we snel antwoord.’ Caroline vult aan: ‘Het advertentiebudget werd effectief en zo slim mogelijk ingezet. En als we zelf een idee voor de online advertentiecampagne hadden, kregen we een helder verhaal over of dat mogelijk was.’ Marie-Fleur: ‘Het was ook fijn om voor de social media campagne in Kontentino te werken. We vonden de content ook steeds verrassend leuk. De post stonden altijd op tijd klaar en correcties werden snel aangepast.’

Nog voor de oplevering zijn nagenoeg alle appartementen en ligplaatsen verkocht.

Resultaten online campagne

Nog voor de oplevering zijn nagenoeg alle appartementen en ligplaatsen verkocht. Caroline: ‘De ligplaatsen voor de woonschepen zijn vrijwel allemaal onder optie en er zijn nog vier appartementen te koop. Daar waar we vandaag te maken hebben met de crisis op de woningmarkt, bemoeilijkte corona eerder de verkoop van de appartementen.’ Marie-Fleur: ‘Corona maakte het bijvoorbeeld lastig om inloopdagen te organiseren. Daarom werd er  in samenwerking met Fundament een reeks webinars opgestart. Later hebben we samen met Radyus een campagne opgezet voor kijkmiddagen met tijdslot. Ook dat verliep heel snel en soepel. Door die campagne zijn er nog best veel inschrijvingen gekomen.’ Caroline: ‘Ik was net in dienst bij VORM toen ik startte met het project Sluishuis. Het was heel leerzaam om te zien hoe de social media campagne uitgerold werd. Dat je inhaakt op verschillende stadia van de klantreis bijvoorbeeld. En dat er via social media een hele sfeer omheen ontstond. Aan het einde hadden we ook opvallend veel volgers en interactie op de sociale kanalen.’ Of er een tweede project volgt? ‘Niet dat we weten’, zegt Marie-Fleur, ‘Maar dat zou wel heel leuk zijn’, vult Caroline aan. 

Delen:
Terug naar het overzicht
Inschrijven nieuwsbrief

Elke maand een update

Meld je aan voor de nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.