Inschrijven voor de nieuwsbrief

De Firma Stek en Oosterland – Bewijs van een hogere macht

Geplaatst op 2 July 2025

Dinsdagochtend in Weesp. Mijn navigatie leidt me naar een straat waar ik geen kantoor zie. Alleen een kerk. Ik slenter een paar keer nonchalant langs het gebouw, op zoek naar een gevel met het logo van De Firma Stek. Tot ik besef: dít is het kantoor. De kerk ís De Firma Stek.

Niet verkeerd, als eerste indruk van een branding agency. Mijn aandacht hadden ze.

Binnen werd ik ontvangen door Amy – in een kantoor waar je vanzelf stil van wordt. Een hypermoderne inrichting die perfect aansloot op de hoge zuilen en gewelven. Glas en lood ramen reikten tot het plafond en kwamen als regenbogen neer op een pot goud aan marketing & branding materiaal.

Waarom ik daar was? Nou, we hadden iets te vieren: de campagne van Oosterland. Een samenwerking die insloeg als een klepel op een kerkbel. Maar daar straks meer over.

Eerst een kleine kennismaking. Aan tafel: Amy Bijsmans, Senior Adviseur, en Michelle Verschoor, Marketingadviseur. Zij vertelden me over…

De Firma Stek – Gebiedsbranding als geloof

De Firma Stek is een creatief bureau gespecialiseerd in gebiedsmarketing, positionering en branding. Hun roeping? Die ligt in het creëren van betekenisvolle verbindingen tussen mens en plek. Van conceptontwikkeling tot evenementen, van merkarchitectuur tot community building, alles is erop gericht om een gebiedsidentiteit ziel en zaligheid in te blazen.

Zoals Amy vertelt: “Wij doen niet zomaar communicatie. Het moet voelen, kloppen en aansluiten bij de belevingswereld van toekomstige bewoners.”

Oosterland is daar op vroeg stadium al een mooi voorbeeld van. 800 woningen, gebouwd rond hofjes, erfjes en een centraal park. Oftewel, geen vinexbouw maar een groene polderwijk met karakter. “De stijl is groen en open. Het voelt weids, licht en nostalgisch. En dat wilden wij duidelijk overdragen richting de klant,” -aldus Michelle.

Maar een heel nieuw gebied marketen doe je niet zomaar. Het vraagt om een complete liturgie aan doelgroeponderzoeken, positionering, branding, communicatiestrategieën, visualisatie en nog veel meer. Om aan alles toe te komen en om alsnog kwaliteit te leveren, zet De Firma Stek expertise in, aka Radyus.

Radyus als digitaal disciple

“We willen doen waar wij goed in zijn – en voor de rest werken we met specialisten,” zegt Amy. “De online wereld ontwikkelt zich zó snel, dat kun je er niet even bij doen.

Daarom gaven wij vorm aan het online hoofdstuk van Oosterland – een onlinecampagne op basis van datagedreven segmentatie.

Wat wij zo leuk vinden aan onze samenwerking met De Firma Stek is dat zij actief meedenken als het gaat om vernieuwing. Ze zijn niet bang om te testen. Om de kans van vallen en wederopstaan te omarmen. Die mindset, die Radyus deelt, kwam ook bij Oosterland naar voren. Ons openingssalvo was een dikke “Wat nou als”. Wat nou als… we op een vroeger stadium beginnen met de promotie? “Radyus denkt mee, is betrokken, snapt vastgoed – en weet wanneer snelheid of nuance nodig is. Daarom durven we dit soort dingen met ze te doen.”

BSR Leefstijl in de vastgoedmarketing

De heilige graal die ons verbindt? BSR Leefstijl segmentatie. Het concept heeft Amy ooit aan ons gepitcht en wij waren meteen enthousiast. Inmiddels is het geïntegreerd in onze eigen AI-tool: Real Estate Prompting. Een applicatie die op basis van BSR-segmentatie automatisch SEO-waardige teksten predikt, helemaal afgestemd op doelgroep en positionering.

Waar veel campagnes zich blindstaren op leeftijd of gezinssituatie, draait BSR om waarden, drijfveren en leefpatronen. Voor Oosterland bleek dat vooral ‘harmoniezoekers’ (BSR geel) met een toefje ‘zekerheidszoekers’ (BSR groen) zich aangesproken voelden.

“Dat BSR-profiel is vanaf het begin meegenomen,” vertelt Michelle. “Van beeldtaal tot copy, van targeting tot tone-of-voice. Daardoor ontstaat er een campagne die klopt” – op gevoel én op data.

De BSR-overtuiging loopt door tot in de techniek. Dankzij nauwe samenwerking met websitebouwer Fundament zijn ook de webflows, keuzes en content op maat ingericht op deze leefstijltypes.

De marketingcijfers die de zegen bevestigen

Alles klikte bij Oosterland: een scherpe positionering, de juiste doelgroepbenadering via BSR-leefstijlen, een vlekkeloze samenwerking tussen creatie en data vormden de heilige drie-eenheid bij dit project. Daarbij het lef om vroeg te starten, en zo kwam alles samen in één campagne, waarvan de successen nauwlettend zullen worden geëvalueerd voor vergelijkbare opzetten. We kunnen simpelweg niet om de feiten heen:

  • 763 conversies in totaal

  • 464 via Facebook

  • 289 via Instagram

  • Een CPC van 15 cent op Facebook en 38 cent op Instagram

We hadden opeens te maken met een database die nog voor de eerste verkoopfase een verdubbeling zag. Of zoals Amy het zegt: “We maken ons geen zorgen meer dat er straks te weinig leads zijn.”

De kern van samenwerking?

Meedenken. Snelheid. Vertrouwen. Maar ook: plezier, persoonlijk contact en een beetje lef. De Firma Stek werkt graag met partners die niet alleen uitvoerend zijn, maar ook richting geven. Die net zo snel kunnen schakelen als de vastgoedmarkt en zij zelf.

En dat blijkt. Oosterland is de overtuiging van ons geloof in het partnerschap tussen De Firma Stek en Radyus. Het gaat verder dan marketing metrics en brand books. Het is de samensmelting van een gelijkgestemde filosofie die draait om open communicatie, een honger naar innovatie en een koppigheid om de marketing status quo niet te accepteren. Samen geloven we in meer.

Slotgebed

Oosterland is nog in aanbouw, maar de campagne staat als een kathedraal. En als deze samenwerking iets laat zien, is het dit: begin vroeg, denk groot en werk samen met mensen die je snappen.

Want zoals Michelle het mooi samenvatte:

We spreken dezelfde taal. We geloven in hetzelfde verhaal.

Amen.

Deel:
Terug naar het overzicht
Inschrijven nieuwsbrief

Elke maand een update

Meld je aan voor de nieuwsbrief

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.