Inschrijven voor de nieuwsbrief

Adverteren op Instagram

Geplaatst op 28 oktober 2015

radyus instagram

We hebben onlangs aangekondigd dat het eraan zat komen. Sinds begin oktober is het nu ook écht mogelijk: Instagram Advertising. Heel erg leuk nieuws natuurlijk, maar is het ook voor jouw campagne interessant?

Het hangt allereerst natuurlijk helemaal af wat je KPI’s zijn en waar op welk moment jij je consument wil bereiken. Kan je echter voor de volgende punten enkele vinkjes zetten, dan moet je adverteren Instagram zeker heel sterk overwegen:

  • Je hebt een relatief jonge doelgroep: op Instagram is het grootste deel van de gebruikers jonger dan 35 jaar.
  • Je hebt creatieve en mooie uitingen beschikbaar: Instagram is een sterk visueel platform.
  • Je vindt sociale betrokkenheid belangrijk: in vergelijking met Facebook levert Instagram 15 keer meer engagement op. Vergeleken met Twitter zelfs 40 keer.
  • Je wilt gericht en goedkoop adverteren: Instagram heeft dezelfde geavanceerde targeting opties als moederbedrijf Facebook. Bovendien zijn er nog weinig adverteerders actief. Dit resulteert op de advertentieveiling tot relatief lage kosten per klik.
  • Je wilt mee in de shift van desktop naar mobile: Instagram is helemaal georiënteerd op mobiele telefoons.

Zoals verwacht moeten Instagrammers nog behoorlijk wennen aan advertenties op hun tijdlijn, maar net als op Facebook en Twitter zullen mensen hier aan gaan wennen. Een groot deel van de Instagrammers vindt advertenties logisch, mits ze aansluiten bij de wens van de gebruiker en dus relevant zijn. De advertenties kunnen in verschillende formaten worden gegoten:

  • Image ads: portret of landscape
  • Video ads: video’s van maximaal 30 seconden
  • MPA (carrousel) ads: swipe door meerdere afbeeldingen
  • Mobile app ads: linken naar je app in de store

Return on Investment

Belangrijke slotvraag is natuurlijk: levert Instagram Adverteren ook wat op? De doorklikratio’s (CTR) liggen in ieder geval in lijn met de doorklikratio’s op Facebook. Aangezien er nog weinig concurrenten actief zijn op Instagram is de CPC (kosten per klik) ook lekker laag. Wat betreft conversies (sale, leads, etc.) is het nog te vroeg om conclusies te trekken, maar ik verwacht dat deze cijfers vergelijkbaar zullen zijn met Facebook.

Desalniettemin zit Instagram in mijn ogen van nature wel wat meer op de oriëntatiefase van de Customer Journey (de klantreis van oriëntatie tot aankoop).  In de meeste gevallen zou ik Instagram daarom vooral gebruiken om je campagne te versterken, naast bijvoorbeeld Google Search, Remarketing, Marktplaats, E-mail en/of Facebook. Uiteraard op een manier dat je boodschap op alle kanalen zo efficiënt mogelijk het beslissingsproces van een consument beïnvloed. Gelukkig beschikken wij bij Radyus over de strategische, creatieve en technische kennis om daar een goede oplossing voor te bedenken 🙂

Meer informatie

Wil je ook adverteren op Instagram of wil je graag meer informatie? Neem gerust contact op met één van onze specialisten.

instagram

Delen:
Terug naar het overzicht
Inschrijven nieuwsbrief

Elke maand een update

Meld je aan voor de nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.