Inschrijven voor de nieuwsbrief

Emerce Digital Marketing Live!

Geplaatst op 30 mei 2016

Op donderdag 26 mei vond in de Beurs van Berlage de vijfde editie van Emerce Digital Marketing Live! plaats. Het grootste event van de Benelux op het gebied van online advertising en marketing. De online marketing specialisten van Radyus waren aanwezig om inspiratie en nieuwe kennis op te doen.

Het programma concentreerde zich op vier dimensies van online marketing: Social, Mobile, Customer Dialogue en Digital Advertising. Grote namen zoals Tony’s Chocolonely, FrieslandCampina, Centraal  Beheer Achmea en KLM waren vertegenwoordigd op het event. Radyus heeft de meest interessante cases bijgewoond en de opgedane kennis delen we graag met jullie!

Even Apeldoorn bellen’ krijgt digitale genen

Wie is niet bekend met de ‘Even Apeldoorn bellen’ reclames van Centraal Beheer Achmea? De nieuwste reclame met de net doorgebroken rapper Young D is een groot succes. De commercial is 9 mei gelanceerd op YouTube en heeft nu al meer dan 800.000 weergaven gehad op dit medium. Hoe zorg je er voor dat de online ervaring hier naadloos op aansluit? Online Manager Benno Smit vertelde ons hier graag meer over.

In het digitale tijdperk waar we nu in leven zou je verwachten dat er minder gebeld wordt naar Apeldoorn. Maar niks blijkt minder waar! Het aantal belletjes is niet gedaald, maar het aantal digitale activiteiten is wel gestegen, terwijl de totale schademarkt niet is gegroeid. De grootste stijging van het online bereik van Centraal Beheer Achmea is behaald door SEO (Search Engine Optimalisation) en SEA (Search Engine Advertising). Het uitgangspunt van Centraal Beheer Achmea is ‘De klant kiest het kanaal’. Alle kanalen van Centraal Beheer Achmea werken samen om de consument te informeren en ook de look en feel van de commercials worden hierin doorgevoerd. De kanalen van Centraal Beheer Achmea verwijzen, mixen en ondersteunen (naar) elkaar. Wil de klant graag bellen? Geen probleem! Het telefoonnummer is te vinden op de website. Liever online? Dat kan ook! Via de mobiele app, tablet of desktop regel je zelf je zaken.

Centraal Beheer Achmea heeft als uitdaging:  elk jaar +25% sales in het online kanaal. Relevante data wordt hierin steeds belangrijker. Aan de hand van de data die verzameld wordt, past Centraal Beheer Achmea de online campagnes aan en zorgt voor een optimale klantreis. En blijkbaar werkt het! Want in de afgelopen 4 jaar is de online sales elk jaar gestegen met gemiddeld 27%.

Meten is niet altijd weten?

Een spreker die ons zeker aan het nadenken heeft gezet is Willem-Albert Bol. Willem-Albert Bol van de Persgroep Nederland stelt dat je zonder aandacht niks hebt aan bereik. Toen hij riep dat meten niet altijd gelijk staat aan weten, had hij zeker onze aandacht te pakken. Ondanks dat wij graag alles meetbaar maken, weten we dat hier een kern van waarheid in zit, want een groot bereik staat niet gelijk aan gezien worden. Inmiddels zijn onze hersenen zelfs aangepast aan online adverteren. Zo dansen onze ogen om de advertenties heen bij het scannen van een website. We kunnen onmogelijk alle informatie opnemen. Daarom filteren onze hersenen voor ons waar we aandacht aan gaan besteden en wat we links laten liggen. Voor Radyus betekent dit dat we ons nog meer gaan focussen op het targeten van de juiste doelgroep. Zodra iemand ergens behoefte aan heeft, zal een advertentie hem of haar namelijk wel opvallen. Wij denken dat met de aandacht die je dan te pakken hebt er mooie resultaten bereikt kunnen worden!

De enige echte nieuwe media!

Dan is natuurlijk de vraag: hoe kun je die doelgroep bereiken? In de wereld van online marketing zijn er ontelbare manieren om dit te doen. Je kunt je richten op demografische kenmerken, maar ook interesses. Hierdoor wordt je bereik misschien kleiner, maar de kans op echte aandacht groter. We hebben ons laten inspireren door Wendy van State.  Zij is brand manager bij Chocomel. De enige echte! Tijdens een inspirerende sessie gaf zij inzicht in hun laatste succesvolle merkactivatie, waarbij zij hun jonge doelgroep hebben bereikt door middel van WhatsApp. Steeds meer bedrijven zetten WhatsApp in als een klantenservice. In plaats van te bellen of mailen kun je het bedrijf dan Appen. Chocomel pakte het heel anders aan en besloot dit gesloten medium te gebruiken voor een campagne. Chocomel liet vriendengroepen via WhatsApp kans maken op kaartjes voor het Zwarte Cross festival. Op Facebook nodigden ze jongeren uit om Chocomel aan hun Whatsappvriendengroep toe te voegen om zo kans te maken op kaarten en een unieke campingplek voor het festival. De groepen deden mee aan Whatsapp Challenges en de winnaar hiervan  werd volledig verzorgd naar de Zwarte Cross gestuurd. Uiteraard werden de activiteiten op dit gesloten medium online gedeeld op Facebook. Dat WhatsApp ook op deze manier ingezet kan worden biedt weer nieuwe mogelijkheden. Inmiddels raken we steeds meer bekend met de do’s en don’ts hiervan. Benieuwd hoe jij je doelgroep op een originele manier kan bereiken? Neem gerust contact met ons op en we denken graag met je mee!

Delen:
Terug naar het overzicht
Inschrijven nieuwsbrief

Elke maand een update

Meld je aan voor de nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.