Inschrijven voor de nieuwsbrief

Een reclamebord in Google Maps

Geplaatst op 6 juli 2016

Je eigen reclamebord in Google Maps? Met Promoted Pins in AdWords is het sinds kort mogelijk! Dit is natuurlijk ontzettend leuk nieuws voor bedrijven waarbij een fysieke locatie een belangrijke rol speelt. Wist je bijvoorbeeld dat ruim 30% van de mobiele zoekopdrachten in Google locatiegerelateerd is?

Waarom Promoted Pins?

De online en offline wereld kruipen steeds meer naar elkaar toe. Deze ontwikkeling heeft de afgelopen jaren vooral dankzij de smartphones een enorme vlucht genomen. Meer dan de helft van de zoekopdrachten in Google is inmiddels afkomstig van mobiele apparaten. Naar verwachting gaat dit de komende jaren sterk verder toenemen. We don’t go online, we live online!

Opvallend is dat van de mobiele zoekopdrachten een derde (!!) locatiegeoriënteerd is. Heb je een bedrijf (vastgoed, winkel, restaurant, etc) waarbij locatie een belangrijke rol speelt, dan is het van levensbelang om je locatie buitengewoon goed online zichtbaar te maken. Dit kan prima binnen Google Search door de campagne locatiegericht op te zetten. Ondersteunend is het nu echter heel interessant om ook Promoted Pins in Google Maps mee te nemen in je strategie:

  • Google Maps wordt steeds sterker gekoppeld en geïntegreerd met Google Search. Vooral mobiel.
  • Wees je concurrent een stap voor. Momenteel zijn nog relatief weinig adverteerders actief op Maps.
  • Mogelijkheid tot routebeschrijving: begeleid mensen direct naar je locatie. Circa 90% van de verkoop vindt nog steeds in fysieke winkels plaats.
  • Meer dan 1 miljard mensen maken gebruik van Google Maps
  • Google: “Promoted Pins zijn de next generation of local search ads”

Promoted Pins geven je een extra mogelijkheid om met je locatie beter online zichtbaar te zijn op momenten die er toe doen! Voor je het weet staan mensen dankzij deze nieuwe advertenties op je locatie. Uit onderzoek van Google blijkt drie van de vier mensen die naar een lokale winkel zoeken, deze winkel nog dezelfde dag bezoeken. Mooi ander voordeel van Promoted Pins: je betaalt volgens het vertrouwde Cost-Per-Click (CPC). Je betaalt dus alleen als iemand daadwerkelijk op je pin klikt en locatiegegevens opvraagt, een routebeschrijving maakt of via de button gaat bellen.

Wat zijn Promoted Pins?

Promoted Pins zijn lokale advertenties binnen Google Maps. De advertentie wordt zowel op de mobiele als desktopversie weergegeven met een paarse ‘pin’ op de kaart en een vermelding in de lijst met zoekresultaten. De advertentie wordt door Google weergegeven op basis van relevantie voor de gebruiker. Hierachter zit een algoritme waarbij de zoekopdracht en locatie vanzelfsprekend de belangrijkste input vormen. Zaken als gebruikersgedrag en demografie spelen echter ook een rol. Ben je 24 jaar, dan zal je geen advertenties van een bejaardentehuis te zien krijgen. Tenzij je er specifieke interesses in hebt laten zien (voor je ouders bijvoorbeeld). Rijd je vaak langs een bepaalde locatie, pas je binnen het getargete profiel én gebruik je Google Maps voor de navigatie: dan kunnen de advertenties (optioneel) verschijnen.

Hoe zien Promoted Pins eruit?

Naast de paarse ‘pin’ op de kaart en een prominente vermelding in de zoekresultaten kan je nog meer informatie vermelden als op de pin geklikt wordt. Denk hierbij aan bedrijfsinformatie, productinformatie of een leuke aanbieding. Daarnaast worden extensies toegevoegd zoals een telefoonbutton of routebeschrijving.

Momenteel zien de advertenties eruit zoals onderstaande afbeelding. In de toekomst zullen er ongetwijfeld nieuwe functies bijkomen. Google zegt momenteel nog steeds aan het testen en experimenteren te zijn.

Meer weten?

Overtuigd van Promoted Pins? Of wil je meer informatie? Neem dan gerust contact op via 050 – 360 0456. We helpen je graag. Ook staat de koffie altijd klaar. Daarnaast drinken we graag een promoted pint met je 😉

 

Delen:
Terug naar het overzicht
Inschrijven nieuwsbrief

Elke maand een update

Meld je aan voor de nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.