Inschrijven voor de nieuwsbrief

Adverteren op Facebook, wat kost dat?

Geplaatst op 24 oktober 2013 in Nieuws

Stel: je hebt een website of een Facebookpagina van je bedrijf en je wilt hiervoor graag adverteren. Dan kun je op Facebook een campagne starten. Er zijn op Facebook verschillende manieren om met een campagne met advertenties voor (meer) bezoekers te zorgen.

Kosten voor Facebook campagne

Hoeveel een campagne op Facebook kost, hangt af van wat je er zelf aan wilt besteden. Je bepaalt zelf hoe je hiervoor wilt afrekenen: betalen voor het vertonen van je advertentie of juist betalen per klik op je advertentie.
Je bepaalt zelf het bedrag met een bod, hoe hoger je bod, hoe groter de kans dat je vertoond wordt. Dit is omdat er natuurlijk meerdere adverteerders zijn die graag hun advertentie vaak willen laten vertonen.
Naast je bod per klik (CPC) of bod per duizend vertoningen (CPM), stel je een budget in per dag. Het dagbudget is het maximale bedrag dat je wilt besteden.

Het dagbudget op Facebook moet minimaal twee keer zo hoog zijn als je bod voor een klik en adverteren kan al vanaf €1,- per dag. Het is dus voor iedereen mogelijk om te adverteren op Facebook.

Wil je de campagne uitbesteden, dan betaal je ook voor de tijd die het kost om de Facebook-campagne op te zetten (afhankelijk van de precieze vorm van de campagne € 125 – € 250) en voor onderhoud en rapportage een vast bedrag per maand (€ 125). Daarbij komen de kosten voor de klikken of vertoningen. Hoeveel je hiervoor in moet zetten, hangt o.a. af van het doel en doelgroep van de campagne en van de kosten per klik. Een redelijk uitgangspunt voor het advertentiebudget is ongeveer € 300 per maand.

Wil je weten wat er mogelijk is voor jouw campagnebudget? Neem dan contact met ons op!

Soorten advertenties op Facebook

Via Facebook kun je adverteren om aandacht te genereren voor je eigen website of voor je zakelijke Facebook Page (de Facebook pagina van jouw bedrijf of organisatie).

Adverteren op Facebook voor een website
Via Facebook kun je mensen doorverwijzen naar website door advertenties rechts in beeld of juist in het nieuwsoverzicht. Deze laatste variant is alleen mogelijk in combinatie met een Facebook Page.

Adverteren op Facebook voor een Facebookpagina
Het is ook mogelijk om te zorgen voor meer vind-ik-leuks (ook bekend als Facebook Fans of volgers) en andere acties voor een Facebookpagina. Door meer volgers op je Facebook Page, wordt de bekendheid vergroot en kunnen mensen die interesse hebben in de producten van de Facebookpagina op de hoogte blijven via Facebook.

Facebook is een geschikt platform om interactie met je (potentiele) doelgroep op te hebben. Met de inzet van advertenties kun je de interactie op je Facebook Page stimuleren (denk hierbij aan meer reacties op- of vertoningen van je bericht). Wanneer mensen reageren op berichten, deze liken of delen, vermeldt Facebook dit op de timeline van deze mensen. De Facebook vrienden van deze persoon krijgen hiervan een melding in hun nieuwsoverzicht. Dit is een vorm van gratis reclame waarbij je Facebook-vrienden ingezet worden als ambassadeurs voor je merk of organisatie.

Benieuwd naar wat er nog meer mogelijk is met adverteren via Facebook of wat Radyus kan doen voor jouw organisatie? Neem contact met ons op via ons contactformulier. Of bel ons op 050 –  211 5311.

Delen:
Terug naar het overzicht
Inschrijven nieuwsbrief

Elke maand een update

Meld je aan voor de nieuwsbrief