Weet jij wanneer je doelgroep verhuist?
Geplaatst op 2 September 2025Elke makelaar moet deze stappen kennen.
Ik koop nooit een nieuwe portemonnee. Ik heb er ooit een van een chique zaak in Oostenrijk gekocht, zo eentje met koperen knopen en ruitjesvoering. Die sleep ik al jaren mee, ook al valt hij van ellende uit elkaar.
Zelfs nu hij overstroomt met kaarten en de munten eruit lekken, denk ik “ach, hij kan nog wel een maandje mee.”
Want ik koop nooit een nieuwe portemonnee… dacht ik.
Totdat.
Totdat diezelfde sjieke zaak mij dit mailtje stuurde:

👆Dit. Dit is waar marketing over gaat.
Wat staat er?
Geachte heer Kop,
Zes jaar geleden heb jij een The Bridge portemonnee bij ons gekocht. We waren heel blij je toen te kunnen helpen.
Bevalt de portemonnee nog steeds, of is het onlangs weer tijd voor een nieuwe? We hebben namelijk net een seizoen reeks The Bridge binnen en moesten daardoor aan jou denken.
Hier een 15% voucher als bedankje voor je vorige aankoop bij ons.
Met vriendelijke groet,
Margaret van Margaret Lederwaren
Margaret weet duidelijk hoe ze haar klantendata optimaal inzet. Vastgoedmakelaars moeten dat ook doen.
Weet wanneer je moet inspelen op je doelgroep
De huizenmarkt werkt op patronen:
- In de grote steden gaan starters en jonge gezinnen na 5 tot 7 jaar op zoek naar een nieuw huis.
- In de buitengebieden zoekt diezelfde doelgroep tussen de 10 tot 12 jaar.
Wat betekent dit voor jou als makelaar? Dat het goud al in je database zit, zolang je maar weet wie wanneer koopt.

Huis aan de juiste persoon verkopen? Dit is wat je moet doen.
Wie als makelaar stilzit, mist kansen. Want mensen verhuizen constant. De kunst is om op het juiste moment in beeld te zijn met het juiste bericht. Hoe doe je dat? Met drie stappen:
Stap 1: Segmenteer je database
Kijk hoeveel jaar geleden mensen in je database voor het laatst een huis hebben gekocht. Vallen ze in die gouden 5 tot 12 jaartallen? Meteen taggen.
Stap 2: Wees persoonlijk relevant
Open alsof je de persoon kent. Gebruik daarbij data zoals het soort huis, adres, gezinsopbouw of wanneer iemand gekocht heeft. Kijk naar het onderstaande voorbeeld. Welke zou jij openen?

Stap 3: Zet in op de individuele klantreis
Je weet ongeveer wanneer iemand gaat kopen. Zorg dat jij top-of-mind bent zodra de eerste echo van de gedachte om een huis te kopen klinkt. Als je té laat inhaakt, zijn ze weg.
Zo hou je je klant dichtbij:

Conclusie? Faces go places
Ik weet dat ik over zes jaar weer bij Margaret ga kopen. Want bij haar voel ik mij gezien. Ze weet wat ik zoek en wanneer ik het nodig heb. Ze is een soort kennis – en dat is precies wat een makelaar voor zijn klanten moet zijn.
Kennis maken met je doelgroep?
Terug naar het overzicht