Inschrijven voor de nieuwsbrief

10 tips om je Google Ads-campagnes te optimaliseren

Geplaatst op 2 augustus 2018

Als allround online marketeer gebruik je verschillende kanalen om je organisatie op de kaart te zetten en je producten en diensten aan de man te brengen. Google Ads (voorheen AdWords) is hier zeer geschikt voor, maar het inrichten en de optimalisatie van de campagnes kan veel tijd in beslag nemen. Onze Radyoloog Robin de Vries deelt daarom graag 10 tips voor Google Ads-optimalisatie waar je misschien niet aan had gedacht. Zo bespaar je een hoop tijd, geld en moeite!

Tip 1: Gebruik verbeterde Cost per Click (CPC)

Het voornaamste doel van je Google Ads-campagnes is natuurlijk zoveel mogelijk conversies te behalen. Maar wist je dat Google zelf je hier een handje bij kan helpen? Door verbeterde CPC in campagne-instellingen aan te zetten, gebruikt Google historische data om het bod automatisch te verhogen of te verlagen wanneer het meer geconverteerd gaat worden door deze klik.

Tip 2: Target Nederlands en Engels

Om ervoor te zorgen dat de juiste mensen de advertenties te zien krijgen, is het binnen Nederland slim om zowel Nederlands als Engels als voorkeurstaal te targeten. Maak je maar niet ongerust, dit zorgt er niet voor dat mensen uit Engeland of de VS opeens de advertenties voorgeschoteld krijgen, maar wel de mensen in Nederland die Engels als voorkeurstaal hebben, zoals toeristen, expats, of gewoon Nederlanders die een standaard Engels Google account hebben.

Tip 3: Vermijd “Laag zoekvolume” zoekwoorden

Dit is de ergste nachtmerrie voor iedere campagne! Als een zoekwoord de status “laag zoekvolume” heeft, betekent dit namelijk dat de advertentie geheel niet zal verschijnen: zelfs niet als iemand letterlijk je geweldige zoekwoord intypt!

Daar bovenop kunnen deze zoekwoorden een negatieve impact hebben op de rest van je zoekwoorden. Dit komt bijvoorbeeld vaak voor bij zoekwoorden die (onbekende) merknamen gebruiken, of erg lang zijn met een strak woordtype (zoals exact). Hoe je ervanaf komt? Gebruik bredere woordtypes (bijvoorbeeld. breed met de +), of probeer meer algemene woorden te gebruiken. Je kunt achterover leunen en wachten, want de kans dat het zoekvolume toeneemt en daarmee de status verandert zal groter worden, maar dit brengt wel een risico met zich mee.

Tip 4: Aftelfunctie in tekst

Adverteer je met een deadline, zoals bij een aflopende inschrijfdatum of aanbieding? Het heeft geen zin om iedere dag de “nog zo veel dagen” tekst aan te passen. Gebruik in plaats daarvan de aftelfunctie! Typ het “{“symbool in de koptekst van een advertentie, kies “aftellen” en stel de einddatum in. That’s it!

Tip 5: Google Ads-zoektermrapport

Wil je nieuwe zoekwoorden toevoegen om te optimaliseren? Haal inspiratie uit de echte zoekopdrachten die de klanten gebruiken! Het Zoekterm rapport vind je onder de zoekwoorden (naast uitsluitingszoekwoorden), en toont wat mensen precies intypten om de advertentie te zien, en zelfs of ze converteerden! Zie je een goede term die veel converteerde? Voeg hem toe als zoekwoord, en je kan bijvoorbeeld een hoger bod instellen voor dit zoekwoord alleen!

Tip 6: Sitelinks kunnen naar Facebook linken

Wil je sitelinks inzetten voor een campagne maar heb je moeite om leuke links te vinden? Het is mogelijk om naar de officiële Facebook-pagina van een bedrijf te linken! Maak gewoon een sitelinkje aan, en voeg de URL voor de Facebook pagina toe in plaats van de bedrijfssite en klaar is Kees!

Tip 7: Targeting op locatie

Onthoud dat de locatie die je target, niet alleen zorgt dat mensen die in die locatie wonen de advertenties kunnen zien, maar ook de mensen die interesse hebben in de locatie die je target.

Target je bijvoorbeeld heel Amsterdam dan kunnen niet alleen mensen die fysiek in Amsterdam zijn de advertentie zien, maar ook mensen die in Londen zijn maar aangeven dat ze op zoek zijn naar “huis kopen in Amsterdam” (of Amsterdam nu letterlijk in één van je zoekwoorden staat of niet). Wil je echt dat alleen inwoners van Amsterdam de advertentie kunnen zien, kan je dit aanpassen in de instellingen onder locatie opties.

Tip 8: Snel het beste bod kiezen

Je kunt bij alle zoekwoorden hetzelfde maximale CPC-bod instellen, maar het is beter ervoor te zorgen dat ieder zoekwoord het beste presteert! In Google Ads kun je makkelijk een bod verhogen naar het bod wat nodig is om aan de top te komen met elk zoekwoord, of in ieder geval om op één van de bovenste plaatsen. Vink de zoekwoorden aan in Google Ads, klik op bewerken en kies “max CPC biedingen wijzigen”. Nu kan je makkelijk de biedingen wijzigen.

Google Adwords instellingen voor beste bod

Tip 9: Bodaanpassingen voor apparaten

Zie je dat veel, of misschien zelfs alle conversies afkomstig zijn van mobiele gebruikers? In dat geval is het handig dat Google er automatisch voor zorgt dat de campagne prominenter naar voren komt op mobiele telefoons. Zet hiervoor een bodaanpassing voor apparaten aan. Je kunt bijvoorbeeld de biedingen voor mobiele telefoons automatisch verhogen met 30%. Nu gaan niet alle advertenties met een 30% hoger bod de veiling in, maar alleen als iemand zoekt op zijn mobieltje.

Google Adwords bodaanpassingen voor apparaten

Tip 10: Modifier voor breed zoeken

Dit prachtig genaamde zoektype (ik noem het vaak “BMM” – Broad Match Modifier), is geweldig om als start te gebruiken. Je kende de zoekwoorden met de plusjes natuurlijk al, maar onthoud een paar belangrijke details over dit zoektype:

  • Met een plus voor elk woord in het zoekwoord zeg je dat alle termen in de zoekopdracht opgenomen moeten zijn, wil de advertentie vertoond worden
  • Wil je dit niet, dan kun je ervoor kiezen de woorden die niet per se in de zoekopdracht dienen te zitten, geen plus te geven (bijv. +koop een +nieuw +huis in +amsterdam)
  • Spellingfoutjes hoef je nooit als zoekwoord toe te voegen! Bij BMM niet, maar ook niet bij exact of woordgroepen. Google herkent het woord, zolang het duidelijck verkeert gespelt is.
  • BMM is handiger dan woordgroepen, omdat hier de woorden niet in exact dezelfde volgorde hoeven te worden ingetypt en er ook woorden tussenin mogen worden geplakt. Bijv.: het zoekwoord +koop +een +huis kan de advertentie triggeren voor de zoekopdracht “koop een huis”, maar ook voor “huis koop in een nieuwbouwwijk”. Handig! Maar zorg dus wel dat je een goed lijstje uitsluitingszoekwoorden hebt.

Tot zover mijn 10 tips. Ik hoop dat ze je op weg helpen jouw campagnes te verbeteren. Om het maximale uit je campagnes te halen is echter vakkundig maatwerk nodig. Onze SEA-specialisten staan voor je klaar! Neem gerust contact op voor een vrijblijvend gesprek.

Meer online marketing tips & tricks? Hou onze website in de gaten voor updates, of meld je hieronder aan voor onze nieuwsbrief om automatisch op de hoogte te blijven.

Delen:
Terug naar het overzicht
Inschrijven nieuwsbrief

Elke maand een update

Meld je aan voor de nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.