Inschrijven voor de nieuwsbrief

Adverteren op Pinterest

Geplaatst op 28 september 2016 in Nieuws

Pinterest is (samen met Snapchat) hét kanaal om in de gaten te houden. Niet voor niets krijgen wij regelmatig de vraag of adverteren op Pinterest mogelijk is. Nou – om direct met de deur in huis te vallen – dat kan bijna! Momenteel wordt getest in het Engelse taalgebied. Ergens in de komende maanden worden de “Promoted Pins” uitgerold in Nederland…

Wat is Pinterest?

Pinterest (opgericht in maart 2010) is een virtueel prikbord waarbij gebruikers foto’s, video’s en artikelen kunnen delen. Het delen wordt ook wel “pinnen” genoemd. De pins zijn bijvoorbeeld je favoriete producten, interessante artikelen of verhalen, een mooie locatie of je nieuwe interieur. Ook worden veelvuldig lekkere recepten, de laatste mode trends, doe-het-zelf instructies of grappige filmpjes gedeeld. Eigenlijk is alles mogelijk. Wat Pinterest uniek maakt is het opslaan en verzamelen van interesses. Vooral rondom de zojuist genoemde onderwerpen. Mensen plannen op die manier als het ware een beetje voor de toekomst: ontdekken wat je kan doen, maken of kopen.

“Pinterest is een sociale zoekmachine”

De pins worden neergezet op de persoonlijke interessebord(en) van elke gebruiker. Onder elke pin staat de bron van de content, zodat je direct de originele website kunt bekijken. Mensen met dezelfde interesse kunnen deze pin vervolgens repinnen. Ze vinden deze pins door te zoeken of gebruik te maken van categorieën. Vooral het zoeken is een belangrijke functie binnen Pinterest en hier kan je als bedrijf slim op inspelen. Pinterest kan je daarom ook het beste zien als een gigantische sociale zoekmachine.

De cijfers

Pinterest groeit hard. Heel hard. Ten opzichte van 2015 nam het gebruik dit jaar met maar liefst 25% toe. De grens van 2 miljoen gebruikers is begin dit jaar al gepasseerd en qua grootte is het sociale prikbord inmiddels ongeveer even groot als Twitter en Instagram. Bepaald geen kleine jongen meer dus. Vooral in de leeftijdsgroep van 20 tot 40 jaar is Pinterest populair, maar ook de oudere Nederlanders pakken het opvallend snel op. Wellicht omdat het zo verdacht veel lijkt op het oude vertrouwde houten prikbord met punaises…

Vijf redenen om te adverteren op Pinterest

Een nieuw kanaal om te adverteren betekent vanzelfsprekend volop kansen. We zetten een paar op een rij:

    • Meer bereik: een nieuw advertentiekanaal om je doelgroep te bereiken. Pinterest staat (dankzij de pins met bronvermeldingen) bekend als een zeer goede traffic-generator.
    • Zeer geschikt voor e-commerce en leadgeneratie: Onze verwachting is dat Pinterest niet alleen geschikt is voor naamsbekendheid/branding, maar dat we er ook de juiste bezoekers kunnen vinden voor de zogenaamde “hardere” conversies. Pinteresters houden namelijk van shoppen. Uit een onderzoek (MilwardBrown Digital, 2015) blijkt dat 87% van de Pinteresters een beslissing neemt van een aankoop door oriëntatie en vergelijkingen op Pinterest.
    • Als je doelgroep uit vrouwen bestaat: Ruim 80% van de Pinteresters is vrouw. Vrouwen brengen daarnaast per bezoek ook meer tijd door op Pinterest dan op alle andere sociale media. Zelfs meer dan op Facebook! Vrouwen zijn bij veel producten de belangrijkste beslisser. Een mooi voorbeeld zie je terug in de woningmarkt waarbij maar liefst in 91% van de gevallen de vrouw de beslissing neemt of een woning wel of niet wordt gekocht.
    • Als jouw product of dienst gerelateerd is aan één van de volgende categorieën: Interieur, Eten, Tuin, Vakantie, Humor, Producten, Reizen, Kinderen of Kunst. Dit zijn de populairste onderwerpen. Al zijn er natuurlijk ook genoeg categorieën hierbuiten die het goed doen, maar val je hierbinnen dan kan je bijna niet om Pinterest heen.
    • 100% Visual Storytelling: Op Pinterest liggen de kansen naast de eerder genoemde punten vooral op visueel gebied. Handig, want onderzoek toont aan dat hersenen visuele content veel sneller (maar liefst 600.00 keer) registeren dan tekst. Bovendien delen we dit soort content ook veel meer. Kortom, goede visuele content zegt meer dan 1000 woorden…

Wat zijn de advertentiemogelijkheden?

Op dit moment is Pinterest Advertising alleen nog mogelijk in de VS, Canada en Groot-Brittannië. Binnen niet al te lange tijd moet het ook in ons kikkerlandje mogelijk zijn. Net als in de Engelstalige landen zal er hoogstwaarschijnlijk één optie zijn: Promoted Pins. Dit zijn Pins die al op je bord staan en je als het ware kan boosten aan de doelgroep die jij voor ogen hebt. De verwachting is echter dat er ook snel andere advertentievormen beschikbaar komen. Een selecte groep retailers in de Verenigde Staten maakt bijvoorbeeld al gebruik van Buyable Pins (Pins met koop-nu buttons), Promoted Video Pins, Promoted Gif-Pins en Promoted App-Pins. Het kan niet anders dan dat deze vormen straks ook voor het “grote publiek” beschikbaar zijn.

Pinterest biedt twee campagnedoelstellingen: bezoekers of engagement. Wat betreft targeting zijn de mogelijkheden als volgt:

  • Zoekwoorden
  • Interesses
  • Locatie
  • Demografische factoren (geslacht, leeftijd, taal ,etc)
  • Plaatsing (mobile/tablet/web) en OS (android, windows of iOS)

Verder zijn er al mogelijkheden om conversie-tags op je website te plaatsen, zodat je veel beter het effect van je campagne in kaart kan brengen of remarketing kan toe te passen.

Kan ik nu al aan de slag met Pinterest?

Ja, vooral doen! Hoewel het momenteel nog niet mogelijk is om op Pinterest te adverteren (tenzij je meer dan €250.000 budget hebt) vergroot je alvast de kansen om organisch beter vindbaar te zijn. Je kan jullie account nu alvast optimaliseren en hiermee de eerste voorbereidende stap zetten naar betaald adverteren. Nu zaaien, straks oogsten.

Houd wel rekening met de volgende punten:

  • Pinterest is groot geworden door mensen die zelf content delen. Maak hier slim gebruik van door het je websitebezoekers zo makkelijk mogelijk te maken om content te delen en ze als het ware in te zetten als jouw ambassadeurs. Bijvoorbeeld met handige share (Pin it) buttons.
  • Pinterest werkt op basis van relevantie. Niet op basis van meest recente bericht. Een passende beschrijving bij de pin is daarom heel belangrijk om goed gevonden te worden.
  • Bied meerwaarde met goede beelden en sterke omschrijvingen die passen bij het platform. Alleen dan kan je bezoekers verleiden tot een klik.

Bij Radyus hebben we overigens de expertise in huis om jullie hierbij te helpen. Vraag gerust naar de mogelijkheden of naar een goede Pinterest strategie. Koffie, koekjes en een tafelvoetbaltafel staan altijd klaar. Uiteraard brengen we je op de hoogte als Pinterest Ads in Nederland wordt gelanceerd.

Delen:
Terug naar het overzicht
Inschrijven nieuwsbrief

Elke maand een update

Meld je aan voor de nieuwsbrief