Inschrijven voor de nieuwsbrief

Congres Facebook & Instagram Marketing

Geplaatst op 22 juni 2018 in Nieuws

Radyus vindt het belangrijk om altijd op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen in het werkveld. Daarom waren wij 14 juni aanwezig op het Congres Facebook & Instagram Marketing in de Jaarbeurs in Utrecht. Interessante sprekers vertelden hier over ontwikkelingen, trends en toekomstvisies voor het inzetten van Facebook en Instagram voor zakelijke doeleinden. Wij delen graag de belangrijkste uitkomsten.

Facebook, de oude rot in het vak

Facebook heeft zichzelf lang en breed bewezen als zeer geschikt medium voor online adverteren. Doordat mensen veel informatie over zichzelf delen is het het ideale platform om je doelgroep zo gericht mogelijk te targeten. Maar blijft Facebook een interessante partij? Wordt het niet ingehaald door nieuwere en “hippere” media zoals Instagram? Volgens veel van de sprekers is dit zeker niet het geval. Zo benoemt Thomas Moen, ervaren marketeer, keynote spreker en CEO van Jab Jab Academy, dat Facebook momenteel nog steeds het grootste en belangrijkste platform is binnen online marketing. Hij geeft aan dat leads circa 30% via social media, 40% via Facebook advertenties en 40% via emailmarketing worden binnengehaald.

Thomas benadrukt dat je eerst een relatie moet opbouwen met je klant voordat je iets aan ze probeert te verkopen. Zorg ervoor dat ze je (terecht) vertrouwen en verdien het recht om te verkopen. Dit doe je door eerst content aan te bieden wat relevant en interessant is voor je potentiele doelgroep. Biedt vervolgens content aan die interactie uitlokt. Tenslotte kan je de doelgroep sales content voorleggen. Door deze methodiek toe te passen vergroot je de kans op een hoger conversiepercentage.

“It’s not about the products we sell, but the stories we tell”

Organisch bereik

In Lang leve het organisch bereik op Facebook gaf Rene Schipper van Fidene tips en trucs voor het vergroten van je bereik en het aantal conversies op Facebook. Zijn belangrijkste punt? Zorg ervoor dat iedere post één duidelijk doel en boodschap heeft. Schipper ging met name in op de best practices rondom het publiceren van berichten. Denk er bijvoorbeeld aan dat je op al je webpagina’s Open Graph implementeert, zodat Facebook beter weet waar deze over gaat en deze daardoor beter kan serveren aan de doelgroep. Om het algoritme een handje te helpen is het ook raadzaam om bij al je posts de targeting te specificeren op bijvoorbeeld leeftijd, interesses, locatie, taal etc.

Wat betreft de vorm van het bericht dien je met name rekening te houden met het feit dat steeds meer mobiele gebruikers hun scherm niet kantelen om een video te bekijken. Gebruik dan ook een vierkante aspect ratio (16×16) voor je beeldmateriaal. Met tools als Snapseed en Inshot kun je afbeeldingen eenvoudig bewerken naar het gewenste formaat. (3D)Video, gifs, Facebook Stories en ander bewegend beeldmateriaal zorgen voor de meeste engagement en worden volgens Schipper daarom steeds belangrijker.

Niet sexy, toch succesvol

Heb je geen sexy product? Geen probleem, want ook jij kan succesvol zijn op social! Met deze boodschap gaf Maurics Stam van OBM een kijkje in zijn contentstrategie voor zijn klanten, waarbij zijn Flexa-casus het beste uit de verf kwam. Flexa lanceerde een nieuwe ‘kleur van het jaar’: heart wood. Om deze onder de aandacht te brengen hanteerde Stam Googles hero, hub, hygiene-model.

De lancering van de nieuwe kleur, onder het thema ‘weg met witte muren’, vormde de hero-content. De mensen thuis werden hierbij aangespoord om hun witte muren te verven met de nieuwe kleur en de resultaten te delen. De terugkerende hub content, die zorgt voor betrokkenheid bij de doelgroep, kreeg onder meer invulling met inspirerende woonkamers, kleurencombinaties en een visualiser app. Blogs/vlogs van bekende lifestyle influencers en how to’s over het toepassen van de kleur maakten deel uit van de hygiene-content die gedurende de hele looptijd van de campagne werd gepubliceerd.

Volgens Stam zijn de belangrijkste ingrediënten voor succesvolle storytelling: een heldere, relevante boodschap, een verhaal met een duidelijk begin, midden en einde, eerlijk zijn, de durf om te experimenteren, de inzet van meerdere kanalen en het meten van de resultaten.

Instagram, the new kid in town

Zoals eerder genoemd in deze blog blijft Facebook een belangrijk kanaal. Maar Instagram verdient ook voldoende aandacht. Instagram is het snelst groeiende sociale netwerk in Nederland. Het marktaandeel van Instagram is in de afgelopen jaren gigantisch gestegen. Ook op zakelijk vlak wordt Instagram meer ingezet en zijn er steeds meer mogelijkheden. Robert Doggers onderstreept dit. Doggers is Strategy Director bij Yune, een video- en contentmarketingbureau. Hij heeft onderzoek gedaan naar de mening over en het gebruik van Instagram door een aantal early adopters, om zo inzicht te krijgen in hoe de toekomst van Instagram er uit zou kunnen komen te zien. Hij benoemt dat Instagram Stories steeds belangrijker wordt. Stories wordt als wat meer “rauw”, minder bewerkt en realistischer gezien dan de content op de tijdlijn. Ook voor bedrijven biedt Instagram Stories mogelijkheden. Zij mogen hierop ook een minder “perfect” beeld laten zien dan zij op de tijdlijn zouden doen. Verder benadrukt Doggers dat direct duidelijk moet zijn wat je boodschap is, omdat de consument tegenwoordig de informatie scant en alleen aandacht geeft aan datgene wat hem of haar interesseert. Wat betreft inhoud geeft hij aan dat humor, inspiratie en actualiteit vaak succesvolle thema’s zijn.

Ook Sedge Beswick ziet kansen in Instagram en dan voornamelijk in influencer marketing. Beswick is Founder en Managing Director bij SEEN Connects, een influencer marketing bureau. Influencer marketing is een term die steeds vaker voorbij komt. Het houdt in dat je een samenwerking aangaat met personen die invloed kunnen uitoefenen op jouw doelgroep. Zij hebben vaak een grote fanbase op social media en kunnen deze inzetten om jouw product bij hen te promoten. Als jouw product of dienst passend is voor deze wijze van promotie kan het van grote toegevoegde waarde zijn.

Wij kijken terug op een interessant congres waar wij weer een aantal nieuwe inzichten hebben opgedaan. Een belangrijke conclusie die getrokken kan worden is dat Instagram in opkomst is, maar dat Facebook vooralsnog ook een zeer belangrijk medium blijft met zeer veel mogelijkheden. Benieuwd wat Radyus voor jou kan betekenen? Neem vrijblijvend contact met ons op en wij vertellen je graag meer over de mogelijkheden!

Geschreven door Anouk en Youri

Delen:
Terug naar het overzicht
Inschrijven nieuwsbrief

Elke maand een update

Meld je aan voor de nieuwsbrief