Inschrijven voor de nieuwsbrief

Cookies en de AVG, zo verslik je je niet

Geplaatst op 22 augustus 2018 in Nieuws

Sinds 25 mei 2018 wordt de wetgeving omtrent AVG/GDPR strenger gehandhaafd. Dit betekent kortgezegd dat als er via een website persoonsgegevens worden geregistreerd hiervoor expliciete toestemming gegeven moet zijn door de bezoeker. Deze persoonsgegevens omvatten alle data die direct of indirect terug te herleiden is naar een identificeerbaar persoon.

Soorten cookies en wat doen ze?

In totaal zijn er drie verschillende soorten cookies, en niet voor al deze cookies is het nodig om expliciete toestemming te krijgen van de bezoeker. Onderstaand vind je de soorten cookies met een korte toelichting:

  1. Functionele cookies

    Deze cookies zijn nodig om de website op de juiste manier weer te geven. Hieronder vallen bijvoorbeeld voorkeuren die je aangeeft, opgeslagen wachtwoorden zodat de gebruiker niet elke keer opnieuw hoeft in te loggen, taalvoorkeuren en dergelijke. Voor deze cookies hoeft geen expliciete toestemming gegeven te worden, maar er dient wel duidelijk aangegeven te worden wat deze cookies doen en waarvoor ze gebruikt worden.

  2. Analytische cookies

    Analytische cookies worden gebruikt om het gedrag van bezoekers op de website te meten. Vaak wordt dit gedaan met behulp van een derde partij (bijv. Google Analytics). Wanneer dit het geval is dient men hier expliciet toestemming voor te hebben, of dienen de gegevens geanonimiseerd te worden (Dit kan in Google Analytics gedaan worden).

  3. Tracking cookies

    Tracking cookies worden gebruikt om het gedrag van mensen op verschillende websites te kunnen volgen. Dit wordt onder andere gebruikt om advertenties te kunnen tonen die passen bij de interesses van de bezoeker, gebaseerd op de eerder bezochte websites (bijvoorbeeld een advertentie voor die mooie woning die je eerder bekeken hebt). Ook vallen de meeste social media cookies onder deze categorie. Voor deze categorie moet ook expliciet toestemming gegeven worden door de gebruiker.

Hoe krijg ik toestemming voor het plaatsen van cookies?

Om te zorgen dat toestemming voor het opslaan en gebruiken van persoonsgegevens verkregen wordt zijn er verschillende mogelijkheden:
Er kan een cookiebalk geplaatst worden waarin men aangeeft dat men akkoord gaat met het plaatsen van de verschillende cookies. Bij deze optie is de site wel bruikbaar omdat men alleen voor de niet-functionele cookies akkoord geeft;

  1. Er kan gebruik gemaakt worden van een zogenaamde cookiewall waarbij de website niet bruikbaar is zolang er niet door de gebruiker is aangegeven welke (aanvullende) cookies er gebruikt mogen worden. Hierin staan de functionele cookies ook aangegeven.
  2. Bij de tweede optie is het belangrijk om te weten dat het niet meer toegestaan is om mensen te dwingen alle cookies te accepteren. Het is dus niet meer afdoende om aan te geven dat de cookies geplaatst gaan worden zonder dat mensen zelf de keuze hebben welke cookies geaccepteerd worden. De website moet in de basis voor iedereen zichtbaar kunnen zijn (met of zonder de analytische cookies en tracking cookies).

Problemen met cookiemeldingen en cookiewalls

Zoals met meer keuzes in het leven zitten er ook in dit geval voor- en nadelen aan beide opties die we hierboven beschreven hebben. Hieronder zullen we de verschillende aspecten van beide opties kort toelichten.

De cookiewall:

+ Bij het gebruik van een cookiewall is de gebruiker verplicht om een keuze te maken welke cookies er geaccepteerd worden en heeft de marketeer dus direct duidelijk welke gegevens er mogen worden opgeslagen en gebruikt. Alles is dus meetbaar voor zover de gebruiker dit toestaat.

-/- Voor de gebruiksvriendelijkheid is de cookiewall echter de minst goede optie. Voordat de gebruiker überhaupt kan zien welke informatie er op de website zichtbaar is moet men één of meerdere acties uitvoeren. Dit zorgt voor vertraging en frustratie bij de gebruiker.

De cookiebalk:

+ De cookiebalk vertraagt de flow van de websitebezoeker niet. De balk wordt vaak onderin de website geplaatst en belemmert het gebruik van de website niet. Wordt er niet op een knop in de balk geklikt dan is de website wel bruikbaar, maar worden er (als men voldoet aan de AVG/GDPR wetgeving) geen cookies geplaatst.

-/- Dit laatste levert obstakels op voor de online marketeer. De cookiebalk is vaak niet prominent aanwezig en daardoor gebruikt een groot deel van de bezoekers de website wel, maar wordt dit gedrag niet bijgehouden omdat men niet op de knop voor het accepteren van de extra cookies klikt. Er gaat dan dus een grote schat aan data verloren en bovendien verkleint dit de mogelijkheid tot het opnieuw bereiken van deze bezoekers middels remarketing en/of retargeting.

Toch een cookiebalk zonder verlies van meetbare data?

Kijkend naar bovenstaande opties met diens voor- en nadelen zal bij veel online marketeers de keuze op de cookiewall vallen. Immers, meetbaarheid is alles voor een online marketeer. Toch is dit volgens ons niet de beste optie.

Waarom geen cookiewall?

Aangezien de gebruiker (bijna letterlijk) tegen een muur aanloopt bij het bezoeken van een website met een cookiewall is men minder geneigd om door te klikken naar de website. Ook krijgt een bezoeker sneller een negatievere associatie bij de website (en dus de producten/diensten op de website) omdat men gedwongen wordt door één of meerdere “hoepels te springen”. Tenslotte zal ook de waardering door zoekmachines lager uitvallen omdat de algehele gebruikerservaring op de website slechter is. Dit heeft ook invloed op de online advertenties waarbij de kwaliteitsscore van de advertenties mede bepaald wordt door de waardering van de gebruikerservaring op de website.

Lok mensen naar de cookiebalk

De beste optie om te voldoen aan de AVG/GDPR wetgeving is dus door gebruik te maken van de cookiebalk. Maar hoe zorg je er dan voor dat de bezoeker wel op de knop drukt om (ook) de analytische cookies en tracking cookies te accepteren? Veel websitebouwers en/of marketeers hebben ervoor gekozen de cookiebalk zo onopvallend mogelijk te maken (onderaan de website) zodat de gebruiker de gehele website kan gebruiken zonder dat men “last” heeft van de cookiebalk. Nu blijkt dus dat websitebouwers en marketeers zichzelf hiermee in de vingers snijden omdat hierdoor een groot gedeelte van waardevolle data verloren gaat.

Gelukkig hebben wij als online marketeers een groot arsenaal aan mogelijkheden om bezoekers op een prettige manier naar de knop “cookies accepteren” te leiden. Denk hierbij aan kleurgebruik, grootte, lettertype, positionering etc. Het is met de huidige wetgeving dus niet alleen belangrijk dát er een cookiebalk is, maar nog vele malen belangrijker is hoe deze eruit ziet. Bij een juiste opmaak zal de balk niet als vervelend ervaren worden maar juist een vertrouwd gevoel opwekken bij de bezoeker. Men ziet namelijk dat jij als ondernemer de privacy van de bezoeker op waarde weet te schatten en zorgvuldig omgaat met diens persoonlijke gegevens.

Zorg dus voor een duidelijke en opvallende cookiebalk waarin de volgende zaken zijn opgenomen:

  • Een opvallende balk die mensen niet over het hoofd zien (groot genoeg om duidelijk zichtbaar te zijn, maar niet zo groot dat het vervelend wordt);
  • Een duidelijke maar beknopte beschrijving van de soorten cookies die geplaatst worden en waarvoor deze cookies gebruik worden;
  • Een duidelijke verwijzing naar de pagina met gedetailleerde uitleg over het cookiegebruik, de opt-out mogelijkheid en het privacy beleid;
  • De mogelijkheid om zelf aan te geven welke cookies wel en niet geplaatst mogen worden;
  • Een opvallende knop in een contrasterende kleur ten opzichte van de huisstijl van de website.

Conclusie

Als online marketeer kan je de AVG/GDPR wetgeving en de bijbehorende cookiemelding zien als een noodzakelijk kwaad. Je kan het ook zien als een kans om de gebruikerservaring en de gegevensbeveiliging van jouw websitebezoekers te verbeteren. Aan jou als online marketeer dus de taak om te doen waar je goed in bent: Verleid de websitebezoeker om op die mooie cookieknop te drukken!

 

Geschreven door Gerard

Delen:
Terug naar het overzicht
Inschrijven nieuwsbrief

Elke maand een update

Meld je aan voor de nieuwsbrief