Inschrijven voor de nieuwsbrief

Google Analytics 4

Geplaatst op 1 juli 2021

Enige tijd geleden heeft Google een nieuwe versie van Google Analytics uitgerold. Niet alleen is de lay-out van ‘s werelds meest gebruikte marketingtool aangepast, maar ook de implementatie is over de kop gegaan. Gebruikers van de vorige versie van Analytics (Universal Analytics) hebben op dit moment nog de mogelijkheid om hun huidige variant om te zetten naar Google Analytics 4. Voor nieuwe gebruikers wordt standaard de Analytics 4-variant gebruikt bij het opzetten van een nieuw account. Alleen via een omweg kan nog gekozen worden voor Universal Analytics. Er wordt echter wel direct aangegeven dat op termijn de ondersteuning van Universal Analytics zal stoppen. Maar wat zijn nou precies de verschillen tussen de oude en nieuwe variant? En moet je nu overstappen van Universal Analytics naar Analytics 4 of nog even wachten? In dit artikel geven we je wat meer duidelijkheid over de pro’s en con’s en vertellen we je waarom je juist wel of niet Google Analytics 4 moet omarmen.

Waarom een nieuwe variant van ‘s werelds meest gebruikte online marketingtool?

In de huidige Google Analytics wordt alles bijgehouden in een bepaald tijdsbestek, ook wel een sessie genoemd. In Google Analytics 4 worden alle interacties of gebeurtenissen (oftewel “events”) gekoppeld aan een gebruiker in plaats van een sessie. Gebeurtenissen kunnen stukjes informatie verzamelen en versturen die veel meer zeggen over de acties of de intentie van de gebruiker. Het voordeel is een meer klantgerichte benadering waarbij mensen prioriteit krijgen boven sessies. Hierdoor krijg je meer inzichten in de gebruikerservaring en kun je deze beter optimaliseren. Daarnaast biedt het meten van “events” meer gebruiksgemak dan het meten van meerdere activiteiten (pageviews, sessies, events, gebruikers, etc.). Hierdoor wordt de interface overzichtelijker en is Google Analytics in zijn algemeenheid dus gebruiksvriendelijker.

Met de nieuwe Google Analytics 4 is het ook makkelijker om gebruikers op verschillende apparaten te blijven volgen. Google Analytics 4 zal hierbij gebruikmaken van de logingegevens van de gebruiker. Als voorbeeld klikt een gebruiker op een advertentie op een mobiel, bekijkt de website een dag later op zijn vaste computer wat uitgebreider en doet vervolgens een dag later de aankoop of inschrijving op een tablet. Door middel van Google Analytics 4 is het mogelijk om al deze data samen te voegen tot één gebruiker.

Privacy

Ondanks dat het dus gemakkelijker is om het gedrag van een unieke gebruiker te tracken staat bij Google Analytics privacy centraal. Zo kun je nu zelf bepalen hoe je data verzamelt, bewaart en gebruikt. Ook heeft Google een tool ontwikkeld waarbij gebruikers zich makkelijk kunnen afmelden voor de metingen die worden gedaan door Google Analytics 4. De nieuwe Analytics is zo gemaakt dat het zich makkelijk kan aanpassen aan de toekomst. Veranderingen, zoals de aangescherpte regels rond cookiemeldingen, kunnen zo makkelijk opgevangen worden. Analytics 4 zal de gaten opvullen die er met de huidige Universal Analytics nog zijn ten opzichte van de huidige en toekomstige wet- en regelgeving.

Makkelijker doelen instellen

Zoals eerder benoemd draait Analytics 4 om het meten van events. De meest voorkomende events (zoals pageviews en clicks) staan automatisch klaar in Analytics 4 en worden standaard gemeten. Het is aan jou alleen nog de taak om aan te geven welke van deze events ook daadwerkelijk gezien moeten worden als conversie. Staat jouw conversie-event er niet bij? Dan kun je deze gemakkelijk aanmaken.

Doordat een koppeling met Google Tag Manager niet meer noodzakelijk is, is het instellen van gecompliceerde doelen dus een stuk makkelijker geworden.

Diepere integratie met Google Ads

Google Analytics 4 biedt verder een betere koppeling met andere Google-producten zoals Google Ads. Hierdoor komen ook voor die producten nieuwe mogelijkheden en worden bestaande opties verbeterd. Zo kunnen marketeers binnen Analytics 4 doelgroepen maken van gebruikers die hun app of website bezoeken. Deze kunnen dan bijvoorbeeld getarget worden met gerichte advertenties. Met Google Analytics 4 kunnen deze doelgroepen automatisch in Google Ads ingeladen en gebruikt worden voor retargeting. Op deze manier ben je niet onnodig mensen aan het targeten die niet meer relevant zijn en kun je gemakkelijker mensen opnieuw bereiken die bij hun eerste bezoek niet tot aankoop zijn overgegaan.

Meten vanuit meerdere bronnen

Aangezien bij Analytics 4 gekeken wordt naar gebruikers in plaats van sessies is het ook mogelijk om een bezoeker te identificeren die jouw verschillende kanalen gebruikt. Zo is het nu mogelijk om naast de gegevens op de website ook de gebruikersgegevens vanuit de Android- en/of iOS-apps te koppelen. Door in Analytics 4 deze gegevensstreams op elkaar aan te sluiten komt er een nog completer beeld van het consumentengedrag tot stand.

Wat missen we?

Naast de toevoegingen en vernieuwingen aan Analytics 4 zijn er ook een aantal statistieken weggelaten. De meest in het oog springende zijn bijvoorbeeld de bounce-ratio, het aantal pagina’s per sessie en het uitstappercentage. Zoals je kunt zien, zijn dit metrics die alle een indicatie geven van de betrokkenheid van de bezoeker. In Google Analytics 4 is dit samengebracht onder de statistiek “engaged session“. Deze sessies hebben betrekking op gebruikers die 10 seconden of langer op de website zijn geweest, ten minste 1 conversie-event hebben behaald of 2 (of meer) pageviews hebben gehad. Het zelf analyseren van 3 statistieken is dus niet meer nodig, en is samengebracht in 1 duidelijke KPI. Over het algemeen zorgt dit dus voor meer overzicht, maar bij complexere situaties kan het zijn dat niet direct duidelijk is waar zich exact problemen bij de meting of het gebruikersgedrag voordoen.

Conclusie

We zien dus dat bij de overgang van Universal Analytics naar Analytics 4 er een behoorlijke verbetering is in het gebruiksgemak van de marketeer. Aan de ene kant zorgt dit ervoor dat het gebruiksgemak en het begrip van Analytics voor een grote groep gebruikers vergroot worden. Aan de andere kant zorgt dit er ook voor dat de experts beperkt worden in het uitvoeren van analyses (en op basis daarvan doorvoeren van optimalisaties). Of het overstappen van Universal Analytics naar Analytics 4 iets voor jou is, ligt dus volledig aan jouw eigen gebruik en begrip van de huidige versie. Op dit moment zijn beide varianten nog volledig te gebruiken, maar er is al wel aangekondigd dat de ondersteuning voor Universal Analytics op termijn zal verdwijnen.

Wil je meer weten over de oude of nieuwe versie van Google Analytics en hoe het gebruik hiervan jou kan helpen bij het realiseren van je (marketing)doelstellingen? Neem dan contact op met een van onze experts. We helpen je graag!

Delen:
Terug naar het overzicht
Inschrijven nieuwsbrief

Elke maand een update

Meld je aan voor de nieuwsbrief