Inschrijven voor de nieuwsbrief

Hoe je van bijna niets, iets maakt met Remarketing

Geplaatst op 21 oktober 2021

Wellicht komt de term remarketing je bekend voor? In de online wereld is dit een interessante methode om het product of dienst onder de aandacht te brengen bij een potentiële koper of gebruiker van je product of dienst. Maar wat betekent dit nou eigenlijk? Remarketing, ook wel retargeting genoemd, is een online marketingmethode, waarmee je eerdere bezoekers van je social- en/of website opnieuw benaderd met gerichte beeld-, tekst- of videoadvertenties.

Op Facebook en Instagram houdt dit in dat je mensen kunt bereiken die al eerder in contact zijn geweest met jouw bedrijf of project. Vaak zijn dit minimale contacten waarmee je op het eerste oog niet veel kan doen. Bijvoorbeeld  via interactie op social media (bijvoorbeeld iemand die een bericht heeft geliked of de pagina volgt), maar ook via websiteverkeer. Deze laatste vorm van remarketing biedt heel veel potentie.

Hoe werkt het?

Het bereiken van websitebezoekers via Facebook en Instagram gaat door middel van de Facebook/Instagram  Pixel. De Pixel is een stukje code die je op een website plaatst om meer te weten te komen over jouw bezoekers en hun gedrag op jouw website. Deze gegevens worden vervolgens weer teruggezonden naar Facebook of Instagram en kan je meenemen  in een Facebook- of Instagram campagne. De Pixel vertelt je dus niet alleen hoeveel websitebezoekers er zijn, maar ook wat deze websitebezoekers daadwerkelijk op de website hebben gedaan. Specifiek deze informatie biedt je de mogelijkheid om je remarketing heel gericht in te zetten. 
Via de Pixel is het mogelijk om de volgende doelgroepen te bereiken:

1. Alle websitebezoekers
Wil je graag brede remarketing instellen, dan kan dit door alle websitebezoekers te targeten. Je kan in Facebook zelf instellen van hoeveel dagen je de bezoekers wil selecteren.  Dit kunnen websitebezoekers van maximaal 1 dag geleden zijn, maar ook websitebezoekers van 180 dagen geleden. Op deze manier bereik je veel eerder bezochte website bezoekers alleen zijn ze niet specifiek.

Disclaimer: Sinds kort is er een verandering is voor Apple gebruikers. Door de nieuwe IOS 14 is dit op apparaten van Apple nog maar mogelijk voor websitebezoekers van 1 tot 7 dagen.

2. Bezoekers die een specifieke webpagina hebben bezocht
Door voor remarketing doelgroepen te segmenteren, maak je maximaal gebruik van de potentiële kan de remarketing zodanig instellen dat een advertentie specifiek gericht kan zijn op bezoekers van webpagina A, terwijl bezoekers van webpagina B een andere advertentie zien. Dit kan bijvoorbeeld interessant zijn voor de promotie van  verschillende segmenten woningen, maar ook voor verschillende woningtypes. Hierdoor weet je vanaf het startmoment al waar iemand zijn/haar interesse ligt. Daar kan in de verdere marketingfunnel op ingespeeld worden.

3. Bezoekers op basis van doorgebrachte tijd
Een andere vorm van diepgaande remarketing, is het verschillend benaderen van doelgroepen op basis van doorgebrachte tijd. De meest waardevolle websitebezoekers besteden vaak ook de meeste tijd op de website. Hierdoor weet je voorafgaand hoe je meest geïnteresseerde groep benadert. Dat is namelijk het percentage bezoekers wat de meeste tijd op je website doorbrengt. Hier kan met een marketingcampagne en -advertentie op ingespeeld worden.

De juiste strategie

Aan de basis van iedere variant van retargeting ligt een goede strategie. Bepaal specifieke, relevante segmenten binnen je aanbod, zorg voor voldoende bereik en bepaal welke boodschap op welk moment aan welke doelgroep wordt getoond. De mogelijkheden zijn eindeloos!

Target ons!

Nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden voor jouw website, project of campagne? Neem dan contact met ons op, dan plannen we een vrijblijvend adviesgesprek met je in. Zo kunnen we je op een zo goed mogelijke manier helpen.

Delen:
Terug naar het overzicht
Inschrijven nieuwsbrief

Elke maand een update

Meld je aan voor de nieuwsbrief