Snapchat: Snap jij het allemaal?
Geplaatst op 28 oktober 2016
Wat een nieuws over Snapchat de afgelopen periode. Het is bijna niet meer te snappen. Gelukkig is er daarom dit artikel. We zetten de laatste ontwikkelingen even op een rijtje.
Wat is Snapchat?
Snapchat is een app voor iOS en Android. Snapchat is simpel, handig en vooral heel leuk. Vanuit de app stuur je foto’s en video’s (de ‘snaps’) naar een vriend, vriendin of alle vrienden door het te delen op ‘mijn verhaal’. Het bijzondere aan Snapchat is dat het gestuurde bericht maar heel kort zichtbaar is: van 1 tot 10 seconden. Verder kan je gebruik maken van hele gave features om over de video of foto heen te leggen. Nieuwsgierig geworden over de precieze werking? Onderstaande video legt het in 1 minuut uit.
Snapchat een nieuw social media kanaal?
Nee hoor, de populaire app is voor online begrippen relatief oud. In september vierden ze al hun vijf jarig bestaan en de afgelopen jaren zijn ze flink gegroeid. Inmiddels zijn ruim 1,5 miljoen Nederlanders actief aan het snappen. Vooral onder jongeren is de app razend populair. Ook onder de groep tussen 20 en 30 jaar zien we een groeiende populariteit.
Wat zijn de laatste ontwikkelingen?
De laatste maanden gaan de ontwikkelingen rondom Snapchat hard. Zo wil Snapchat naar de beurs. Analisten verwachten dat ze daarmee minimaal 25 miljard dollar gaan ophalen. In de aanloop hiernaartoe hebben ze van de zomer alvast de naam van het moederbedrijf veranderd naar Snap Inc.
Bovendien noemen ze zichzelf nu een “camera bedrijf”, geen social media-bedrijf dus. Om dit kracht bij te zetten hebben ze met Spectacles een hardwareproduct op de markt gezet. Dit is een soort Google Glass 2.0 waarmee je videoclips in intervallen van 10 seconden kan opnemen en rechtstreeks delen in de app. En de laatste ontwikkelingen: Snap Ads komen eraan! Daarover zo meer.
Toch zijn er ook ontwikkelingen die wellicht minder positief uitwerken op Snapchat. Mark Zuckerberg kijkt namelijk met argusogen naar het zojuist genoemde succes en heeft met Instagram Stories volop de aanval geopend. Met Stories heb je nagenoeg dezelfde functionaliteiten (van Snapchat) op Instagram. Facebook (eigenaar van Instagram) maakt er overigens geen geheim van, dat de functie volledig is afgekeken van Snapchat.
What’s in it for you?
Snapchat is uniek. Juist daarom is dit kanaal zo reuze interessant voor bedrijven. Er valt veel te halen als:
- Je doelgroep jonger dan 30 jaar is. Geen medium is sterker in het bereiken van generatie Z.
- Je strategie gericht is op mobile. Snapchat is 100% mobile en 100% (audio)visueel.
- Je snel bent. Nog relatief weinig bedrijven zijn actief op Snapchat. Wees je concurrent te snel af!
- Je in het epicentrum wilt staan van aandacht en engagement. Een snap bereikt vaak meer dan 90% van je volgers. Op pak ‘m beet Facebook is dit gemiddeld slechts 15%. Grote kans dus dat de Ad Recall erg hoog ligt!
- Je ‘persoonlijkheid’ en ‘authenticiteit’ wilt uitstralen. Snapchat is ongepolijst en echt. Mega gestijlde afbeeldingen zijn not-done.
- Je klanten een kijkje achter de schermen wilt geven. Snapchat is hier een ideaal kanaal voor.
- Je unieke content wilt delen. De content die je deelt op Snapchat is uniek én zal je via geen enkel ander kanaal delen.
Belangrijk is om een slimme strategie neer te zetten voor Snapchat. Elke snap moet doordacht en betekenisvol zijn, omdat foto’s en video’s na een aantal seconden weer verdwijnen. Wij kunnen hier natuurlijk bij helpen. Zowel voor de creativiteit als een goed doordachte strategie.
Snap Ads?
Momenteel is adverteren op Snapchat in Nederland alleen mogelijk voor een selecte groep merken. Wil je hiervoor in aanmerking komen, dan zal je volgens Adweek rekening moeten met € 750.000,- per dag. Dit weerhoudt ons Radyologen echter niet om nu al actief te zijn op Snapchat. Wij zien dit alleen maar als een extra uitdaging om onze creativiteit op de proef te stellen. Via een organische (gratis) snap kan je veel in beweging zetten.
Uiteraard houden wij de ontwikkelingen rondom Snap Ads flink in de gaten. Het kan niet anders dan dat op termijn advertentiemogelijkheden komen voor bedrijven die minder dan € 750.000,- per dag te besteden hebben. Heel interessant natuurlijk, want het geeft de mogelijkheid om op een bijzondere manier te communiceren met je doelgroep. Het is toch geweldig als mensen vrijwillig met jouw lens of filter lopen te klungelen en het doorsturen naar vrienden?
Kijkende naar de ontwikkelingen in de Verenigde Staten verwachten wij in eerste instantie de volgende (4) advertentievormen:
Gesponsorde Geofilters (gebruikers kunnen jouw locatiespecifieke filters gebruiken)
Gesponsorde Lenzen (gebruikers kunnen jouw uitingen over hun foto/video leggen)
Gesponsorde verticale video (fullscreen mobile video)
Gesponsorde verhalen (plek op de tijdlijn)
Contact
Wil je meer weten over de Snap-mogelijkheden voor jouw bedrijf, product of project? Of heb je gewoon een vraag naar aanleiding van dit artikel? Neem dan gerust contact met ons op. We helpen en snappen je graag op weg.
Terug naar het overzicht