Inschrijven voor de nieuwsbrief

In the picture: optimaliseer jouw social campagnes met de kracht van beeld!

Geplaatst op 17 juni 2021

3 seconden. Dat is de gemiddelde tijd waarin mensen op social media beslissen of ze doorscrollen of niet. In 3 seconden wordt er besloten of jouw content of advertentie interessant genoeg is. Volgens de eigen statistieken van Facebook besluiten mensen op een desktop dit zelfs binnen 2,5 seconden en op een telefoon in slechts 1,7 seconden. Voordat iemand knippert, is er al een keuze gemaakt of er door wordt gescrold of niet. Het is daarom belangrijker dan ooit om gelijk de aandacht te pakken met jouw advertentie. Er is letterlijk no second to waste! De beste manier om dit te doen? Opvallend en uniek beeldmateriaal.

Opvallen met beeldmateriaal

Wanneer het aankomt op die 3 seconden, wordt de aandacht voornamelijk gepakt door middel van beeldmateriaal. Dit heeft grotendeels te maken met 2 belangrijke factoren. Ten eerste wordt op social media beeldmateriaal vaak groter uitgelicht dan tekst. Van nature springt daardoor beeldmateriaal eerder in het oog dan tekst. Het beeldmateriaal moet zodanig opvallen, dat de kritische scroller nieuwsgierig wordt naar de tekst.

Ten tweede is er al een langere tijd een algehele verschuiving op social media op te merken: een verschuiving van schrift- naar beeldcultuur. Waar social media vroeger nog veel gericht was op geschreven updates, is dit tegenwoordig voornamelijk gericht op beeld. Dit is ook goed terug te zien in de opkomst van Instagram (Reels) en TikTok: platformen volledig gericht op foto’s en video’s.

Het is dus cliché maar waar: een beeld zegt meer dan duizend woorden. Dus hoe zorg je er nou voor dat juist jouw beeld opvalt tussen alle andere content en advertenties? Wij geven 5 tips!

1. Ga aan de slag met video’s

Wie de trends op social media in de gaten houdt, kan beamen: het gebruik van video zit al jaren in de lift. Video’s trekken de aandacht en bieden mogelijkheden om in 3 seconden de aandacht te pakken. Let daarbij wel extra goed op dat jouw video binnen 3 seconden begint – anders ben je de geïnteresseerde kijker natuurlijk al kwijt!

2. Gebruik het juiste formaat

Adverteer je op Facebook, Instagram of LinkedIn? Gebruik dan voornamelijk de formaten 1080×1080 (vierkant) of 1080 x 1350 (portret) in jouw advertenties. Dit beeldmateriaal wordt het grootst weergegeven en is daarbij het meest optimale formaat voor telefoons. Je pakt dus automatisch het maximale aan ruimte en valt daardoor meer op! Let op: ga je met een stories campagne aan de slag? Gebruik dan het langwerpige stories formaat: 1080 x 1920. Zo gebruik je bij elk platform en bij elke plaatsing het meest optimale formaat.

3. Experimenteer met verschillend beeldmateriaal

Vind je het lastig in te schatten welk beeldmateriaal het meest geschikt is? Test het! Online marketing is de perfecte manier om informatie te vergaren over wat jouw doelgroep het meest interessant vindt om te zien. Zet meerdere advertenties op met verschillend beeldmateriaal en je leest in de data welk beeldmateriaal het beste aanslaat. Experimenteer met video’s, foto’s en animaties en ontdek wat voor jouw doelgroep het beste werkt.

4. Dare to be (a little) different

Een andere belangrijke tip voor beeldmateriaal is: gebruik uniek beeldmateriaal. Dit houdt in: vermijd zoveel mogelijk stockfoto’s en -video’s en gebruik eigen materiaal. Stockmateriaal is vaak herkenbaar, niet onderscheidend en zegt niks over jouw doelgroep. De kans dat jouw doelgroep doorscrold bij het gebruik van stockmateriaal is aanzienlijk groter dan wanneer er eigen beeldmateriaal wordt gebruikt. Laat het stockmateriaal dus achterwege!

5. Houd beeld en tekst relevant

Ten slotte: zorg dat het beeldmateriaal relevant is voor zowel de tekst als voor de doelgroep. Een beeld kan meer zeggen dan duizend woorden, maar wél het juiste beeld. Zorg ervoor dat het beeldmateriaal een waardevolle aanvulling is bij de tekst en denk over de waarde voor de doelgroep.

Wil je meer tips op het gebied van social media en social advertising? Of wil je misschien advies over jouw social campagnes en beeldmateriaal? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via info@radyus.nl. We kijken graag wat we voor jou kunnen doen!

Delen:
Terug naar het overzicht
Inschrijven nieuwsbrief

Elke maand een update

Meld je aan voor de nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.