Inschrijven voor de nieuwsbrief

Online uw woning (ver)kopen: waar liggen de kansen?

Geplaatst op 7 juli 2020 in Nieuws

De makelaar neemt op kantoor samen met u de woonwensen door, gaat met u mee naar de bezichtiging(en) en is aanwezig bij de afwikkeling van de (ver)koop. Dit is de traditionele werkwijze. Maar wat zijn de online kansen voor de moderne makelaar?

Verschillende branches hebben in de afgelopen jaren behoorlijke stappen gemaakt in de transitie van offline naar online verkoop. Bij de woningmarkt is dit met name gebeurd op het vlak van het showcasen van het aanbod. Platforms als Jaap.nl, Makelaarsland en Funda zijn ondertussen ingeburgerd en zorgen ervoor dat woningzoekenden vanuit de luie stoel het volledige aanbod van huizen kunnen bekijken. Voor het nieuwbouw aanbod is de digitalisering al verder doorgevoerd dan in de bestaande huizen markt. Voorbeelden hiervan zijn “AMY” app van AM en de ver doorgevoerde verkoopautomatisering bij onder andere BPD.

De stappen in het aankooptraject die nog erg verbonden aan het fysieke contact met de makelaar, zijn de echte “closing” stappen. Makelaars en projectontwikkelaars hechten erg veel belang aan dit persoonlijke contact en zijn terughoudend om hier vanaf te stappen.

Technologische ontwikkelingen geboren uit noodzaak

Geschiedenis leert ons dat de grootste (technologische) ontwikkelingen worden geboren uit noodzaak. Waar makelaars en projectontwikkelaars tot op heden terughoudend waren om het volle potentieel van de online klantreis te benutten, worden ze door de huidige maatregelen gedwongen om hier meer op in te zetten. Toch zijn technologische ontwikkelingen niet geheel nieuw in de vastgoedbranche en wordt er al geruime tijd nagedacht over de mogelijkheden. Al in de jaren tachtig zien we digitale vernieuwing in de makelaardij terug in kenmerkende series en films als ‘The Jetsons’ en ‘Robocop’ waarbij een digitale (robot) makelaar kijkers door het huis rondleidt.

In deze pre-internet tijd waren de mogelijkheden die het internet ons nu biedt nog onbekend. Wanneer we nu het volle potentieel van het internet voor de vastgoedbranche zouden inzetten dan hoeven we niet meer naar de woning toe en kunnen we de volledige klantreis op afstand doorlopen.

Welke mogelijkheden zijn er op het gebied van online woning(ver)koop en wat biedt de toekomst?

Voor de oriënterende fase wordt er op dit moment binnen Funda al op kleine schaal gebruik gemaakt van video, (3d) plattegronden en 360 graden fotografie waardoor een potentiële koper een veel betere indruk krijgt dan wanneer er slechts een aantal statische foto’s en een tekstuele omschrijving aanwezig zijn. Breid de mogelijkheden die nieuwe foto- en videografie bieden verder uit om een nog betere digitale beleving te creëren. In de nieuwbouw branche zijn de 3D animaties en visualisaties gemeengoed en hier zal de komende tijd verder ontwikkeld worden richting persoonlijke inrichting van die visualisaties online.

Virtual reality en augmented reality

In de toekomst liggen grote kansen op het gebied van interactieve video, virtual reality (VR) en augmented reality (AR) waarbij de bezichtiging van een nieuwe woning vanaf elke gewenste locatie kan plaatsvinden. VR geeft een zeer realistisch beeld van de woning en geeft het gevoel dat je er echt in rondloopt. Wanneer je VR en AR samenvoegt dan is het zelfs mogelijk om de inrichting van de woning aan te passen aan de smaak van de kijker, en kan hier tijdens de ‘bezichtiging’ mee gespeeld worden. Doordat de beleving hierbij specifiek op de klant is afgestemd, wordt de koopdrempel verlaagd. Bovendien stijgt de waardeperceptie voor de klant vergeleken met een fysieke bezichtiging waarbij je bijvoorbeeld door een oude inrichting of afgeleefde keuken “heen moet kijken”. Dit zal uiteindelijk kunnen zorgen voor een hoger bod voor dezelfde woning.

Online contact tijdens de koopfase

Hoewel het contact rondom het koopmoment nu nog veelal bij het kantoor van de makelaar plaatsvindt, is het tegenwoordig heel goed mogelijk om dit online te laten verlopen. Mensen zijn in deze tijd gewend om digitaal contact te hebben, dus er zal niet raar worden opgekeken van het online doornemen van een koopcontract of het beantwoorden van vragen over de koop via videoconferencing. Vaak werken de hypotheekverstrekkers al met digitale dossiers waar de benodigde papieren in worden aangeleverd en opgeslagen.

In de afgelopen maanden zijn er ongelooflijk veel webinars voor start verkopen gegeven in de nieuwbouw. Dit succes overstijgt de ervaringen met de fysieke start verkopen en deze nieuw vorm van communiceren heeft menig projectontwikkelaar geen windeieren gelegd. Na deze webinars worden ook daadwerkelijk de huizen verkocht.

Verkoop huis binnen enkele minuten mogelijk’

In de toekomst zal een groot deel van het opbouwen van een hypotheekdossier niet meer nodig zijn. Door middel van PSD2 (de nieuwe Europese betaal richtlijnen), waarbij door jou aangegeven partijen directe gegevensuitwisseling mogen doen met de bank, kan men direct zien dat er bijvoorbeeld al meerdere jaren door de werkgever een bepaald salaris gestort wordt. Dit maakt de risico-analyse voor de hypotheekverstrekker een stuk makkelijker. Mede hierdoor ziet Funda directeur Quintin Schevernels mogelijkheden om in de toekomst de daadwerkelijke koop van een huis binnen enkele minuten te realiseren in plaats van de 6 weken die hier nu gemiddeld voor staan.

Ook het (digitaal) ondertekenen en versturen van de koopakte is tegenwoordig moeiteloos en veilig. Op deze manier kan alles vanuit huis geregeld worden terwijl de makelaar of projectontwikkelaar alsnog digitaal de meerwaarde van persoonlijk contact kan bieden.

Digitaliseer de klantreis

Kortom; er zijn genoeg mogelijkheden voor de vastgoedbranche om de volgende stap in digitalisering van de klantreis te gaan maken. Hiermee kan een belangrijke extra service aan zowel kopers als verkopers geboden worden. Hierbij geldt natuurlijk dat (net als bij andere technologische revoluties) de ‘early adopters’ de meeste voorsprong zullen hebben ten opzichte van de concurrent en daarom het meeste profijt hebben. Wilt u meer weten over de mogelijkheden om de online klantreis van uw (ver)kopers te optimaliseren? Neem dan gerust contact op met een van onze experts via: 050-2115311 of info@radyus.nl

Delen:
Terug naar het overzicht
Inschrijven nieuwsbrief

Elke maand een update

Meld je aan voor de nieuwsbrief