Online zichtbaarheid vergroten door offline te zijn
Geplaatst op 29 mei 2019De vastgoedbranche kent nog veel offline manieren van communicatie. Met offline bedoelen we in dit geval: niet via een scherm, maar door fysiek contact. Een goed voorbeeld is de Provada beurs die begin juni op de agenda staat. Deze offline communicatievormen blijken vaak nog erg waardevol. Toch is het verstandig om na te denken hoe dit je online marketing kan versterken. We geven 5 tips hoe je dit kunt doen.
1. MAAK ZICHTBAAR WAT JE DOET
Offline activiteiten bereiken een heel beperkt publiek. Jammer, want vaak vertellen deze activiteiten veel over je dagelijkse werk en de identiteit van het bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan de voorbereidingen voor een project, bijeenkomsten, studies. Door highlights van deze werkzaamheden te delen, wordt het zichtbaar aan welke thema’s je als bedrijf aandacht geeft en het geeft de mogelijkheid je expertise daarin te tonen. Is iets interessant genoeg om face-to-face aan een klant te vertellen? Dan trekt het waarschijnlijk ook de aandacht van je online publiek. De tip tijdens Provada: maak regelmatig foto’s gedurende de dag en deel je bevindingen en standpunten.
2. HAAK IN OP EVENTS & TRENDS
Hou in de gaten wat er leeft onder je doelgroep. Welke ontwikkelingen zijn veelbesproken, waar is onduidelijkheid over en naar welke informatie is men op zoek. Haak hierop in door je online content erop aan te passen. Hieronder een voorbeeld hoe je het beursbezoek kunt inzetten in je online communicatie zodat het echt bijdraagt aan je identiteit én resultaat.
Het thema van Provada is dit jaar: ‘Are we fit voor the future’. Hiermee wordt aandacht gegeven aan de uitdagingen die de vastgoedmarkt tegemoet gaat. Een heel actueel thema waar een vastgoedorganisatie zelf vast al over nagedacht heeft. Door te delen wat een organisatie zelf binnen dit thema doet, wordt het extra relevant. Zeker wanneer deze content ook gelinkt wordt aan de beurs die veel media-aandacht krijgt. Het werkt dubbel op: je maakt jezelf interessant door actueel te zijn én zichtbaarder als standhouder of bezoeker op de beurs. Vraag direct om een Call to Action: bijvoorbeeld door bezoekers van de beurs uit te nodigen op je stand.
3. DEEL KENNIS
Veel offline activiteiten zijn gericht op het vergroten van eigen kennis. Kennis die ook voor je doelgroep interessant is omdat het iets zegt over je specialisme en daardoor betrouwbaarheid. Door (delen) van die kennis compact aan te bieden aan de doelgroep maak je jezelf zichtbaarder en geef je jouw doelgroep een duidelijke reden om betrokken te blijven bij je bedrijf: er valt namelijk iets te halen.
Neem je tijdens de beurs deel aan een workshop? Bedenk dan door welke inzichten je werd verrast en deel dit met je doelgroep. Een leuk feit of voorspelling voor de toekomst, doen het vaak al goed. Door een vervolg hierop aan te kondigen: bijvoorbeeld een blogartikel te schrijven over dit onderwerp, geef je een extra reden om te blijven volgen.
4. VRAAG OM INTERACTIE
Ga je offline aan de slag? Vraag je doelgroep dan op welke manier ze betrokken willen worden. Hebben ze zelf bijvoorbeeld vragen waar jij door je beursbezoek antwoord op kunt geven. Of willen ze misschien een kijkje achter de schermen tijdens zo’n dag? Jouw dagelijkse werk is voor jou heel gewoon, maar voor je doelgroep misschien best interessant. Heb je een project dat je graag onder de aandacht wilt brengen? Refereer bij onderwerpen die je tijdens het beursbezoek tegen komt dan regelmatig aan dat specifieke project en nodig je doelgroep uit om daarop te reageren of het te delen.
5. CREËER EEN SERIE AAN CONTENT
Probeer vooruit te kijken. Sta je aan het begin van een project? Bedenk dan eens wat markeerpunten binnen dat project zijn die leuk zijn om te delen. Nummer deze en zet ze in contentkalender. Maak bij het delen van de content duidelijk dat het om een serie gaat, door titels of een #, zoals: #radyustip-1 of #projectYmijlpaal-5. Is de content interessant voor je doelgroep, dan zien ze direct dat ze aangehaakt moeten blijven om meer van deze content te ontvangen. Roep daarom bij een serie altijd op tot actie. Bijvoorbeeld door het account te volgen, meldingen altijd bovenaan te plaatsen of in te schrijven op je nieuwsbrief.
Zo’n serie maken werkt ook goed voor een beursbezoek: er zijn drie dagen om content te verzamelen. Het enige wat je hoeft te doen is een onderwerp te bedenken waar je deze content aan op gaat hangen en hiervoor een hashtag inclusief nummering in te zetten.
Terug naar het overzicht