Inschrijven voor de nieuwsbrief

Radyus in de hoofdrol tijdens SMC050

Geplaatst op 5 september 2016

A deep dive into Facebook Advertising – SMC050 29 augustus 2016

Op 29 augustus was het de beurt aan Remco, om voor een volle bak, een deep dive into Facebook Advertising te nemen. In een duopresentatie met Erik de Ruiter van Storm Digital kwam de harde theorie van het adverteren op Facebook voorbij. In de tweede helft nam Jeroen van Ittersum het stokje over en vertelde over het gebruik van Facebook in de dagelijkse praktijk bij Catawiki. Jeroen besprak de uitdaging tussen het veilen van iedere week 30.000 nieuwe kavels (RSI) en het meten van uitgaven en attributies, maar ook inkomen en dus rendementen van crossmediale campagnes (Facebook/ Google/ Offline). Heb je deze editie gemist en ben je benieuwd wat er allemaal mogelijk is?

Facebook als marketingkanaal inzetten

Wist je al dat adverteren op Facebook heel laagdrempelig is? Iedereen met een account en creditcard kan al van start. Met een minimumbedrag van 1 euro per dag is er niets meer dat je tegenhoudt. Het is alleen wel belangrijk om van te voren te bedenken wat je wilt. Begin met het opstellen van een doel, strategie en plan. Je wilt immers geen schot hagel, maar doelgericht adverteren. Daarbij helpt Facebook je gelukkig een handje door je te vragen ‘Wat wil je doen?’ Wil je bijvoorbeeld meer bezoekers naar de website? Of wil je meer fans voor je Facebookpagina behalen? Aangezien het aantal Facebookgebruikers in Nederland nog steeds erg hoog ligt (meer dan 9,6 miljoen gebruikers, waarvan ruim 6,8 miljoen dagelijkse gebruikers), is dit medium echt niet meer weg te denken in je mediamix. 

Goals en targeting

Na het lezen van de reacties over deze editie werd al gauw duidelijk dat veel SMCers zelf al vaker deepdiven. Gelukkig was deze editie voor anderen nog wel op veel fronten een eyeopener. Zo werden ze geconfronteerd met de vindbaarheid van zichzelf als consument. Nieuwsgierig wat jouw interesses zijn volgens Facebook? Kijk dan eens op de Facebook advertentievoorkeuren. Hoe meer de doelgroep deelt op Facebook en hoe meer informatie wordt achtergelaten, hoe gerichter wij kunnen targeten. Dat je gebruik kunt maken van een basistargeting dat wist je waarschijnlijk al. Maar heb je ook gehoord over geavanceerde targeting zoals Custom Audiences en Remarketing Audience? Dit gaat veel verder dan alleen het invoeren van een locatie en leeftijd. Custom Audiences (aangepaste doelgroep) is een type doelgroep dat je kunt maken van al bestaande klanten. Hierbij upload je je eigen klantenbestand, gegenereerd uit bijvoorbeeld nieuwsbriefinschrijvingen en brochureaanvragen, op Facebook. Het resultaat is een database van Facebook profielen van je bestaande klanten. Hierbij is het ook mogelijk een vergelijkbare doelgroep te maken. Facebook ontwikkelt dan een nieuw bestand met zogeheten Lookalike profielen. Een andere, slimme mogelijkheid is het creëren van een Remarketing Audience. Door het plaatsen van een Facebook-pixel op je website kan je mensen nog een keer bereiken nadat ze je website hebben bezocht. Op deze manier kan je de mensen die zich bijvoorbeeld nog niet hebben geregistreerd voor je nieuwsbrief nog een keer bereiken. Kortom: allemaal slimme foefjes om nog gerichter te adverteren!

Placements en Creative Optimization

Voor een nog beter bereik is het tegenwoordig mogelijk om met één campagne de hele Facebook-family te targeten. Zo kan je dezelfde advertentie tegelijkertijd op Facebook, Instagram en in het Audience Network plaatsen. Mocht je doelgroep het ene moment Instagram even meer ‘liken’ dan Facebook, dan kan je ze op deze manier toch je advertenties presenteren. Met alleen een bod, plaatsing en targeting ben je er volgens Storm Digital nog niet want 60% van de campagnes mislukken door een slechte creatieve strategie. Zonder een goede creative kan je van te voren je marketingbudget wel weggooien. Belangrijk is dat je advertentie duidelijk, creatief en relevant is voor verschillende type mensen. Facebook verbindt hier een relevance score aan. Hoe beter je advertentie bij je beoogde doelgroep past, hoe hoger de score die Facebook hieraan geeft. Iets wat wij natuurlijk regelmatig toepassen bij het optimaliseren van onze campagnes.

Nieuwe ontwikkelingen en features?

De nieuwste mogelijkheden van Facebook kwamen op 29 augustus uiteraard ook aan bod. Ben jij bijvoorbeeld al bekend met de Lead-Ads en Canvas ads? Zat jij 29 augustus nou niet in het publiek maar wil je wel graag de mogelijkheden van Facebook in je eigen dagelijkse praktijk toepassen? Kom gerust langs voor een kopje koffie of neem contact op.

Delen:
Terug naar het overzicht
Inschrijven nieuwsbrief

Elke maand een update

Meld je aan voor de nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.