Inschrijven voor de nieuwsbrief

Trendwatch alert: TikTok + Vastgoed!

Geplaatst op 30 juni 2022

Tiktok + Vastgoed. Steeds meer makelaars voegen, naast de traditionele kanalen als Facebook en Instagram, ook TikTok toe aan hun online-marketingkanalen. Als je het ons vraagt is dat dit een hele goede zet. Waarom? ‘TikTok is toch voor het jongere publiek, deze mensen kopen geen huizen…’ Horen wij je denken, maar de cijfers liegen er niet om. 

  • Aantal gebruikers enorm gestegen: met ruim 75% van 1,7 miljoen naar 3 miljoen gebruikers in 2021. 
  • TikTok is niet alleen meer voor jongeren: Grootste groep TikTok gebruikers is tussen de 20-24 jaar oud of 40 jaar of ouder. Daarbij zien we de grootste groei in leeftijd van TikTok gebruikers in Nederland in de categorie 20-30 jaar.
  • Gebruik van verschillende social platforms de standaard: het gemiddelde aantal platformen dat mensen gebruiken ligt op 4,2. Dit komt voornamelijk door de nieuwe groei aan platformen in het bijzonder TikTok. Dus waarom focussen op 2 kanalen als mensen op meer kanalen actief zijn?!
  • Facebook daalt in populariteit: verschuiving van gebruikers Facebook TikTok? Dat kunnen we niet met zekerheid zeggen maar dat TikTok een enorme stijging in gebruikers kent en daarmee veelbelovend platform is wel.
  • TikTok kent een hogere interactie graad: het aantal likes op TikTok ligt een stuk hoger dan op Instagram (231.000 versus 110.000).
  • #realestate populair op TikTok: makelaardij is een actief onderwerp op TikTok, de video’s gepost op de #realestate zijn ruim 13,1 biljoen keer bekeken.

Niet zo gek dus dat steeds meer makelaars TikTok ontdekken en hier succes uit halen. Ben je benieuwd wat de toegevoegde waarde van TikTok voor jouw makelaarskantoor kan zijn? Lees dan verder. 

Terug naar het begin: Wat is TikTok? 

TikTok is een socialmedia-app waarmee korte video’s gemaakt en gedeeld kunnen worden. Ten opzichte van andere socialmedia-apps onderscheidt TikTok zich door de entertainment factor. De content die gedeeld wordt moet mensen echt vermaken. Het zijn dus veelal leuke, grappig of opmerkelijke video’s. Het moet leuk zijn om naar te kijken en dus ook niet te zware onderwerpen bevatten. Video’s hebben een lengte van 3 tot 3 minuten. Goed om te weten: de video’s die mensen plaatsen in de socialmedia app zijn openbaar, dit betekent dat iedereen ze kan bekijken, opslaan en delen. 

De toegevoegde waarde voor makelaars

Vastgoed op TikTok is groot. Heider Real Estate heeft bijvoorbeeld 3,3 miljoen volgers en 48,9 miljoen likes. Bij het publiceren van een video op TikTok bereiken zij dus miljoenen mensen. En dit is niet het enige voorbeeld dat er is. Heider Real Estate bevindt zich in de niche van luxueuze huizen en ze geven virtuele rondleidingen. Een andere partij met een groot aantal volgers is Glennda Baker. Zij is een Amerikaanse makelaar met meer dan 400.000 volgers. Ze focust zich op het delen van relevante marktinzichten van succesvolle makelaars. 

TikTok biedt veel potentie voor makelaars. Onder meer omdat de engagement rate erg hoog is. Het zijn voornamelijk korte video’s -idealiter rond de 15 seconden- die mensen gemakkelijk uitkijken. Als je serieus met jouw TikTok kanaal bezig gaat kan je hier vrij gemakkelijk een groot bereik mee genereren. De combinatie van de activiteiten op TikTok met andere social kanalen (Instagram en Facebook) maakt zorgt voor een sterke tool om op de radar te komen bij nieuwe klanten.

Toepassing voor makelaars

Maar op welke manier kan je hier met een commerciële partij als een makelaar aan mee doen? Het antwoord hierop is vaak, kijk wat je ziet in andere branches of landen en haal hier ‘the best practices’ uit. TikTok is in Nederland relatief nieuw maar in Amerika al langere tijd razend populair ook onder makelaars. Ken je bijvoorbeeld Tanner Richie al met zijn indrukwekkende dansmoves of Ryan Serhant succesvol makelaar, auteur en reality acteur? Zeker de moeite waard om hun TikTok account eens te bekijken, wedden dat je er inspiratie van krijgt (en vrolijk van wordt?!).

Ook als je niet beschikt over de indrukwekkende dansmoves van Tanner Richie kan je nog steeds succesvol zijn op TikTok. Het draait tegenwoordig echt niet meer alleen om het delen van grappige content, alhoewel entertainment nog steeds wel een zeer belangrijke factor is. We hebben hieronder een aantal voorwaarden opgesomd die jou kunnen helpen bij het maken van jouw eerste goede TikTok.

Voorwaarden: waar moet een goede TikTok video aan voldoen?

  • Wees consistent – alhoewel het algoritme van TikTok nog steeds veel geheimen kent weten we 1 ding zeker en dat is dat TikTok voorkeur geeft aan consistentie. Dit betekent dat je regelmatig een video op TikTok moet delen. Je hoeft echt niet elke dag een video te delen maar twee keer per week en dit consistent is een mooi begin. Er zijn verschillende voorbeelden van account die een enorme groei in volgers doormaakte nadat ze een vast schema van TikTok posts implementeerden.
  • Wees herkenbaar en authentiek – door dichtbij jezelf te blijven kom je geloofwaardig, betrouwbaar en echt over. Deze mix aan eigenschappen zorgt ervoor dat de betrokkenheid op jouw video’s stijgt. Mensen vinden het fijn om zich te kunnen identificeren met wat ze zien. Wanneer mensen content zien die geloofwaardig, betrokken en echt is zullen ze zich hier makkelijker mee kunnen identificeren.
  • Maak gebruik van hashtags op een goede manier – Het gebruik van hashtags helpt bij het promoten van jouw content naar andere gebruikers. TikTok jouw content zien aan mensen die video’s met vergelijkbare hashtags hebben bekeken. Wanneer iemand een video met de #openhuis bekijkt is het namelijk aannemelijk dat iemand geïnteresseerd is in content over makelaardij. Daarbij is ook het consequent gebruiken van je eigen merk # een erg goede zet. Zo kunnen mensen in 1 overzicht zien welke content er allemaal gepost is over jouw merk wat zorgt voor een enorm merk aantrekkingskracht.
  • Hou het kort – TikTok biedt ruimte voor video’s met een lengte tot maximaal 3 minuten lang. Toch is het slim om de video zo kort mogelijk te houden, idealiter rond de 15 seconden. Mensen zijn dat namelijk eerder geneigd de video volledig uit te kijken en wat weer bijdraagt aan beter plaatsing op TikTok.
  • Focus op de 3 meest opvallende/bijzondere eigenschappen van het huis – mensen hebben over het algemeen een korte aandachtspan. Ook als het een heel mooi huis is zijn mensen nog steeds geneigd na +/- 40 seconden weg te swipen. Focus dus op de 3 meeste opvallende eigenschappen en vraag mensen vervolgens contact met jou op te nemen voor meer informatie.
  • Probeer verschillende thema’s uit – bij uitstek thema’s die goed bij mensen blijven hangen nadat ze de video’s hebben gekeken. Hierbij is consistentie ook weer belangrijk. Op deze manier creëer je betrokkenheid onder je volgers. Een voorbeeld van een thema kan zijn ‘chooseday’ elke dinsdag. Hierin kan je dan bijvoorbeeld je volgens om hun voorkeur vragen tussen 2 verschillende objecten.
  • Kies de juiste muziek – muziek moet bij TikTok niet gezien worden als bijzaak. Soms kan het even duren voordat je de juiste muziek voor onder een TikTok hebt gevonden. Neem deze tijd, want de muziek kan de Tiktok maken of kraken! Vind muziek dat past bij de stemming van de video en dat past bij de smaak van de volgers. Daarbij moet je ook rekening houden met welke muziek en geluiden trending zijn op TikTok. Dit zorgt voor hogere zichtbaarheid van de video. Gebruik waar kan, dezelfde muziek of geluiden binnen de verschillende thema’s. Zo creëer je extra herkenbaarheid voor elk thema.
  • Integreer de TikTok trends – volg de trends en integreer ze waar mogelijk in jouw video’s. Let er hierbij op dat de content wel authentiek blijft. TikTok beloont mensen die trends op hun eigen manier implementeren. Je kunt gemakkelijk trends achterhalen door in de ‘discovery’ tab te kijken. Wanneer je trends op een authentieke manier integreert is de kans groot dat jouw video ook hiertussen komt te staan.
  • Link jouw TikTok account aan andere social accounts – Op deze manier wordt de communicatie met potentiële klanten beter gefaciliteerd. TikTok is namelijk niet bij uitstek een kanaal waar wederzijdse communicatie plaatsvindt. Het is voornamelijk zenden. Door Instagram en Facebook te koppelen is deze communicatie beter te faciliteren. Het is ook goed om de video’s die je maakt voor TikTok ook te plaatsten op deze social kanalen, bijvoorbeeld de Instagram Reels en Facebook stories.
  • Vind een niche – op deze manier kun jij je goed focussen op een specifiek onderwerp/doelgroep en weet de doelgroep goed wat ze kunnen verwachten op jouw kanaal. Een voorbeeld kan zijn, focus op jonge mensen die een huurhuis zoeken of bijvoorbeeld juist mensen die een koopwoning zoeken in het hogere segment. Stel jezelf de vraag ‘waarom wil ik TikTok gebruiken?’. Blijf vervolgens opnieuw consequent, dus blijf bij jouw niche.

Onderwerpen waar je aan kan denken bij het maken van jouw eerste TikTok zijn:

  • Virtuele bezichtigingen (houd dit kort, dus focus op de 3 meest opmerkelijke eigenschappen)
  • Informeer mensen (zijn er nieuwe ontwikkelingen in de markt, of binnen jouw bedrijf? Deel dit via een TikTok)
  • Quizvragen (waar bevindt zich dit object?)

TikTok + Makelaardij doen of niet doen?

Als je het ons vraagt, ja! TikTok is een kanaal dat zeker toegevoegde waarde kan bieden voor een makelaarskantoor. Het is vernieuwend, opkomend en het is een goede manier, mits op de juiste vorm toegepast, om op te vallen tussen de vele makelaarskantoren. En dit laatste is extreem belangrijk. De makelaardij heeft enorm goede jaren gekend de afgelopen tijd maar dit biedt geen garantie voor de toekomst. Door online zichtbaar te blijven en op te vallen zorg je ervoor dat je op de radar blijft en dat mensen aan jou denken als ze hun huis willen verkopen of een huis willen kopen.

Delen:
Terug naar het overzicht
Inschrijven nieuwsbrief

Elke maand een update

Meld je aan voor de nieuwsbrief