Inschrijven voor de nieuwsbrief

Succesvol adverteren op Google: hoe je de top bereikt met betaalde advertenties

Geplaatst op 7 juni 2024

Het belang van bovenaan staan in Google Ads

Een veelgestelde vraag van onze klanten is: hoe komen we bovenaan in Google? De meeste gebruikers klikken immers op de eerste paar resultaten. Als je geen tijd hebt zoekmachineoptimalisatie (SEO) of als je business zich daar niet voor leent, ben je afhankelijk van betaalde advertenties. Maar hoe bereik je een hoge positie met betaalde advertenties?

Hoe het algoritme van Google Ads werkt

Google’s zoekmachine gebruikt een complex algoritme om te bepalen welke websites worden weergegeven en in welke volgorde. Voor betaalde zoekresultaten, zoals Google Ads, werkt het als volgt:

  1. Advertentie Rank: Dit is de positie van de advertentie op de zoekresultatenpagina. Ad Rank wordt bepaald door het bodbedrag (hoeveel ben je bereid te betalen per klik) en de kwaliteit van de advertentie, inclusief de relevantie en klikfrequentie.
  2. Biedstrategieën: Google Ads biedt verschillende biedstrategieën die je kunt gebruiken afhankelijk van je doelen. Een biedstrategie bepaald op basis van welke factoren je biedt (bijvoorbeeld kosten per klik (CPC), kosten per impressie (CPM) of kosten per acquisitie (CPA).
  3. Kwaliteitsscore: De kwaliteitsscore is een schatting van de kwaliteit van je advertenties, keywords en bestemmingspagina’s. Deze score heeft invloed op zowel de kosten als de positie van je advertentie.

Zo maakt Radyus van Google Ads een succes

  1. Grondig zoekwoordenonderzoek: De relevantie van de gekozen keywords ten opzichte van de advertentie-inhoud is heel belangrijk. Begrijp je doelgroep en de zoekwoorden en pas hier de juiste koppen en beschrijvingen op aan. Door onze jarenlange ervaring kennen wij de markt door en door. Wij weten welke zoekwoorden we voor welk project moeten inzetten.
  2. Relevante advertentieteksten: Het inzetten van de juiste koppen, beschrijvingen en call-to-actions gebeurt op basis van de specifieke kenmerken van het project en de omgeving waarin het zich bevindt.
  3. Advertenties aantrekkelijk maken: het kiezen van de juiste koppen, beschrijvingen en call -to-action is stap 1. Om de advertenties zo aantrekkelijk mogelijk te maken, zodat mensen eerder op onze advertenties klikken, is meer nodig. Het toevoegen van de juiste extensies binnen Google Ads is een belangrijk onderdeel van onze strategie. Het toevoegen van extensies verbetert niet alleen de zichtbaarheid van de advertenties maar bevordert ook gebruikerservaring doordat de doelgroep sneller vindt wat het nodig heeft.
  4. Het hooghouden van de kwaliteit van je advertentie: Advertenties moeten relevant en aantrekkelijk zijn. Google beloont hogere kwaliteit met betere posities tegen lagere kosten. Het gebruik van dynamische advertenties, waarbij de weergegeven combinaties van koppen en beschrijvingen worden bepaald door het algoritme van Google, helpt hierbij. Advertenties worden up-to-date gehouden en continu geoptimaliseerd om de kwaliteit hoog te houden.

Daarnaast zijn de volgende (technische) eigenschappen van de website enorm belangrijk:

  1. Bestemmingspagina: Dit is de pagina waarop gebruikers landen na het klikken op de advertentie. Deze moet relevant en gebruiksvriendelijk zijn. Google beoordeelt deze pagina op relevantie, transparantie en de snelheid waarmee de pagina laadt.
  2. Gebruikerservaring: Mobiele optimalisatie, laadsnelheid en navigatie zijn belangrijk voor een goede gebruikerservaring, wat direct invloed heeft op de Ad Rank.

Conclusie

Een hoge positie met je Google advertentie vraagt om een combinatie van strategie, creativiteit en analyse. Door ons te richten op het begrijpen van de doelgroep, het optimaliseren van je advertenties en het gebruik van effectieve biedstrategieën, proberen wij altijd de top te bereiken en de concurrentie hiermee voor te blijven. Daarom is het op regelmatige basis monitoren van de campagnes erg belangrijk.

Wil je meer weten over hoe je Google Ads kunt inzetten om jouw bedrijf te laten groeien? Neem dan contact met ons op, wij vertellen je hier graag alles over ☺

Deel:
Terug naar het overzicht
Inschrijven nieuwsbrief

Elke maand een update

Meld je aan voor de nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.