Verbeterde CPC (ECPC) en Doel-CPA: wat is het, wat doet het, en welke te kiezen?
Geplaatst op 14 augustus 2018Wat houden Verbeterde CPC (ECPC) en Doel-CPA in?
Zowel Verbeterde CPC (ook wel ECPC, of Effective Costs Per Click) als Doel-CPA zijn alternatieve, “slimme” biedstrategieën die ingezet kunnen worden voor elke campagne waarbij conversies gemeten worden. Beide maken gebruik van historische data om automatisch de individuele CPC-biedingen aan te passen wanneer het zeer waarschijnlijk is dat er een conversie uit voortkomt. Bij Verbeterde CPC heb je controle over hoeveel je ongeveer per klik betaald, bij Doel CPA heb je controle over hoeveel je ongeveer per conversie betaald.
Wat doen beide biedstrategieën?
Laat is de functies illustreren met een voorbeeld. Het is 12 uur op een zaterdagmiddag. Het regent, dus eindelijk weer wat verkoeling. In hartje Groningen typt Arno op Google de zoekwoorden van een van je klanten in: “Huis huren in Amsterdam”. En daar is hij dan, bovenaan de resultaten pronkt je advertentie! Arno klikt erop, vindt het huis van z’n dromen en is klaar om in te gaan pakken en te verhuizen!
Die klik was natuurlijk niet gratis. De advertentie verscheen ook nog eens bovenaan! Uiteraard wordt de kost per klik berekend aan de hand van het veilingssysteem van Google. Maar je kunt ervan uitgaan dat het niet duurder is dan het bod dat door jou is opgegeven voor het zoekwoord. Maar als je de daadwerkelijke CPC bekijkt, zie je dat die zelfs iets hoger was! Hoe is dat nou mogelijk?
Hier is het effect zichtbaar van verbeterde CPC of Doel CPA. In dit voorbeeld was het namelijk zo, dat historisch gezien mensen vanuit Groningen die rond 12 uur op een zaterdagmiddag naar “Huis huren in Amsterdam” zochten, al enkele keren een conversie genereerden. De factoren die hierboven staan beschreven, zijn echter niet de enige historische factoren waar het systeem naar kijkt, er zijn er nog veel meer! Maar dit zijn enkele van de belangrijkste signalen waar Google op let (behalve het weer dan!).
Deze info gebruikt Google om het bod voor dat specifieke zoekwoord, op dat specifieke moment voor mensen die specifiek in Groningen zoeken, te verhogen (of te verlagen, als het juist niet waarschijnlijk is dat er een conversie uit voortkomt), zodat de advertentie een verhoogde kans heeft om bovenaan de zoekresultaten te staan. Hoeveel het verhoogd of verlaagd kan worden, ligt aan het feit of je Verbeterde CPC of Doel CPA hebt ingeschakeld.
Welke te kiezen?
Wil je controle over hoeveel je per klik betaald, maar vind je het niet erg ietsje meer te betalen voor een klik die waarschijnlijker converteert? Kies dan voor Verbeterde CPC. Bij verbeterde CPC stel je gewoon het “standaard” bod in voor elk zoekwoord. Maar wanneer het meer of minder waarschijnlijk is dat er een conversie uit een klik voorkomt, zal het systeem het bod automatisch tot 2 keer zo hoog verhogen, of tot maximaal -100% verlagen. Aan het eind van de dag zul je echter wel zien dat de gemiddelde CPC gewoon rond het door jouw ingestelde max. CPC-bod ligt.
Kan het je echter niet schelen hoeveel je per individuele klik betaalt, en wil je gewoon zo veel mogelijk conversies binnen een bepaald bedrag aan advertentiekosten? Dan kun je beter voor Doel-CPA kiezen. Hierbij stel je geen individueel CPC-bod meer in, maar een zogenaamd Doel-CPA-bod in voor de gehele campagne. Zo kun je deze bijvoorbeeld instellen dat het biedsysteem er alles er aan doet om voor zo’n €15,- aan klikken een conversie te genereren.
Het systeem zal daarbij naar dezelfde historische data kijken als bij Verbeterde CPC, maar let daarbij het niet op hoeveel 1 klik zal kosten. Het zal daarentegen juist alles uit de kast halen om voor die conversie te zorgen. Het kan dus zo maar zijn dat de klik van Arno €2, €5, of misschien zelfs €10 euro heeft gekost! Maar dat is ook precies wat je wil, want het doel is behaald! En voor minder dan €15,-. Het systeem bekijkt dit bedrag als een gemiddelde Cost per Conversion: er zijn natuurlijk veel meer mensen die zoeken naar huizen in Amsterdam! Kijk je naar de gemiddelden dan zul je echter zien dat je voor elke conversie niet (veel) meer dan €15,- hebt betaald.
Kortom, wil je nog wel controle over je klikkosten behouden, maar ook die extra kans op een conversie, ga dan voor Verbeterde CPC (meer hierover op de website van Google). Wil je liever dat het systeem al haar mogelijkheden in werking zet voor een conversie, en weet je hoeveel de klant daar ongeveer bereid voor is in te investeren, stel dan Doel-CPA in (meer hierover op de website van Google).
Heb je hulp nodig bij jouw online marketing campagnes? Onze SEA-specialisten staan voor je klaar! Neem gerust contact op voor een vrijblijvend gesprek. Meer online marketing tips & tricks? Hou onze website in de gaten voor updates, of meld je hieronder aan voor onze nieuwsbrief om automatisch op de hoogte te blijven.
Terug naar het overzicht